A vállalatvezetők 61 százaléka véli úgy, hogy a kormányzatok az elmúlt időszakban sokkal erőteljesebben kezdték védeni a gazdaságaikat a nemzetközi porondon – derül ki az HSBC 6000 céget bevonó kutatásából.
Ez az álláspont a közel-keleti és észak-afrikai társaságok körében a legerősebb, 70 százalékkal. Az ázsiai cégek körében az eredmény 68 százalékos, míg az USA vállalatainál 61 százalékos lett. Az európai társaságoknak viszont csupán 50 százaléka érzékelt megugrást a protekcionista tendenciákban – írja a CNBC.
A most megjelent kutatás ezzel együtt rávilágít, a cégek többsége inkább a saját régiójában keres partnereket a kereskedelmi lehetőségek javítása érdekében.
Különösen erős ez a trend Európában és Ázsiában, ahol a megkérdezettek majdnem háromnegyede szavaz inkább a saját térségére, ha kereskedelmi kapcsolatokról van szó.
A cégek igyekeznek bebiztosítani az állóképességüket, ahogy kezd egyre nehézkesebbé válni a globális kereskedelmi környezet – mondta Noel Quinn, az HSBC globális kereskedelmi banki szakértője. Sokan például az elektronikus marketingben és az elektronikus beszállítói láncokban látnak módot arra, hogy ellensúlyozzák a protekcionista intézkedéseket.
Ezzel párhuzamosan a megkérdezett cégek 28 százaléka mondta, hogy más vállalatokkal közös üzletek segítségével igyekeznek átlépni a kereskedelmi korlátokon. Számos olyan társaság van azonban, amely egyszerűen csak elfogadja a politikai intézkedésekkel járó magasabb költségeket, és megpróbál együtt élni az új helyzettel – tette hozzá Quinn.
Mindazonáltal az HSBC jelentéséből az is kiderül, hogy a vállalatok jelentős része a protekcionista tendenciák ellenére is optimista. A megkérdezett cégek több mint kétharmada ugyanis úgy nyilatkozott,
magabiztosan tekint a globális kereskedelmi kilátásokra.
A jó hangulat legfőbb okai között olyanok találhatók, mint a fogyasztói és üzleti kereslet bővülése, a kedvező gazdasági kondíciók, valamint a technológia fejlődése, ami nemcsak a növekedést serkenti, de a költségeket is csökkenti.
Egy másik fontos tényező, amely javítja a kilátásokat a nemzetközi kereskedelemben, a dollár relatív gyengesége. Az amerikai dollár egyébként kereskedelmileg súlyozott értéken 8 százalékot gyengült a tavalyi első negyedév óta. Az HSBC is kiemelte a dollár hatását, és hangsúlyozta, az elmúlt 30 év tapasztalatai alapján a globális kereskedelem akkor gyengélkedett, amikor a zöldhasú erős volt.
Érdekesség, hogy a felmérés szerint
a vállalatok elsősorban a saját régióikból érkező hatásokat tartják fontosnak az üzleteik számára.
Az ázsiai válaszadók például közel 60 százaléka nyilatkozta, hogy az olyan projektek, mint az ASEAN 2025 vagy a kínai Egy övezet, egy út program támogatóan hathat az eredményeikre a következő két évben. Ezzel szemben az európai és észak-amerikai cégek jelentős része nem gondolja, hogy ezek különösebb hatást gyakorolnának rájuk.
Az USA politikáját tekintve, a világszerte megkérdezett társaságok majdnem 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy Washington politikájának várhatóan elenyésző hatása lesz rájuk a következő két év során.