Kína több irányból szeretne terjeszkedni az Európai Unióban és erre megtalálta az egyik legmegfelelőbb partnert. Christodoulos Angastiniotis, a ciprusi kereskedelmi és iparkamara elnöke szerint remek a kapcsolat a két ország között és gyakorlatilag minden szektorban rendelkezik befektetéssel már az ázsiai óriás. Angastiniotis hozzátette,
hogy néhány érdekes befektetési alapot is létrehoztak és valószínűleg a szigetország vonzó adózási rendszere kelthette fel először a kínaiak figyelmét.
Míg az Egyesült Államok némileg korlátozza a kínai kereskedelemnek, addig Ciprus tárt karokkal várja a befektetőket. Az ő hozzáállásuk szintén szembemegy azzal, amit a legtöbb európai ország képvisel, hiszen mindenki tudatában van az agresszív kínai terjeszkedésnek ezért sokan óvatosan üzletelnek az ázsiai nagyhatalommal.
Kína már így is jócskán bevásárolta magát az európai gazdaságba, hiszen a spanyol kikötőktől kezdve, a görög, belga és német reptereken át az angol és olasz focicsapatok közül is több van már kínai kézben.
Kevés olyan ország van, amely megtagadná a 11 ezer milliárd dollárt érő államilag irányított kínai gazdaságtól a befektetési lehetőségeket és Ciprus minden bizonnyal nem tartozik a kevés kivétel közé, hiszen az ország egy főre jutó GDP-je mindössze 27 ezer dollár, ez pedig csak kicsivel több, mint a német GDP fele.
Lawrence Ho, hongkongi milliárdos még januárban járt Cipruson, hogy felvázolja a világ legnagyobb integrált kaszinó-üdülőjének a tervét.
A projekt 670 millió dollárba fog kerülni. A kínai JimChang Global Group 122,9 millió dollárt fektet egy ötcsillagos hotelbe Ayia Napahoz közel. Az állami tulajdonú China Communications Construction Group pedig egyike a két vállalatnak, amely átveheti a ciprusi Larnaca reptér üzemeltetését. Emellett a tervek között van egy közvetlen járat indítása is Pekingbe, miután a ciprusi Cobalt Air jelentős tőkeinjekciót kapott az Aviation Industry Corp of China-tól.
A németek és a franciák próbálnak meg leginkább szembemenni a kínai befektetési hullámmal. Németország akkor döbbent rá, hogy probléma van, amikor 2016-ban a kínai Midea Group 4,5 milliárd dollárért felvásárolta a Kuka nevű robotkészítőt, majd a milliárdos Li Shufu 9 milliárd dollárért részesedést vett a Mercedest is gyártó Daimlerben.
Németország gyakorlatilag csak nézi, ahogyan Kína lecsap a német ipar koronaékszerére. A kisebb európai államok számára azonban a kockázat is jelentősen alacsonyabb, hiszen az itteni befektetések inkább a politikai lobbiról és a befolyásról szólnak. Ciprus szövetségese, Görögország, már korábban komoly gazdasági kapcsolatot épített ki Kínával, még a görög válság alatt. Ennek nyomán néhány éve a kínai befektetők szép csendben átvették pireuszi kikötő irányítását is.