Két kínai cég is bekerült a világ 10 legnagyobb márkája közé, mégpedig olyan óriások mellé, mint a Google vagy az Apple. Az Alibaba ugyanis az idei listán felkerült a 9. helyre, mivel a Jack Ma által vezetett társaság közel duplájára, 113 milliárd dollárra növelte a márka értékét – írja a CNN. A növekedést jórészt az támogatta, hogy az online kereskedelmi óriás tovább terjeszkedett olyan területekre, mint például a mobil fizetések vagy a felhőalapú informatikai megoldások.
A sencseni székhelyű Tencent még tavaly betört a legjobb 10-be, és azóta a társaság még tovább tudta növelni márkájának értékét.
Az idei listán a Tencent az ötödik helyen szerepel a Google, az Apple, az Amazon, valamint a Microsoft mögött, de megelőzte a Facebookot. A kínai cég márkaértéke tavaly óta 65 százalékkal 179 milliárd dollárra emelkedett.
A Tencent jelentősége részben abban áll, hogy a cég fejleszti például a WeChat nevű platformfüggetlen közösségi mobilalkalmazást, amely lényegében megkerülhetetlen Kínában, és 1 milliárd körüli a napi aktív felhasználóinak száma.
A vállalat piaci kapitalizációja 490 milliárd dolláros, amivel nagyobb, mint az Egyesült Államok legértékesebb bankja, a JPMorgan Chase.
A BrandZ által kiadott top 10-es lista egyébként így áll össze (sorrendben): Google, Apple, Amazon, Microsoft, Tencent, Facebook, VISA, McDonald's, Alibaba, AT&T. A listavezető Google a tavalyi évhez képest 23 százalékkal, 302 milliárd dollárra növelte a márkaértékét.
A jelentés hangsúlyozza a technológiai cégek fokozatos térnyerését, ami jól érzékelhető, ha megnézzük, 2006-ban hogy állt össze a top 10-es lista: Microsoft, General Electric, Coca-Cola, China Mobile, Marlboro, Walmart, Google, IBM, Citi, Toyota.
A Tencent top 5-be való betörése mellett a jelentés az alábbi tényezőket emelte ki a legfontosabbak között az idei listán.
A kiskereskedelmi márkák produkálták a legnagyobb értéknövekedést 35 százalékkal, amivel már a második egymást követő évben lettek győztesek.
Ez pedig jelentős részben az e-kereskedelmi vállalatok szárnyalásának tudható be.
Ezt támasztja alá az is, hogy a két legnagyobb egyéni növekedést produkáló márka (mindkettő kínai) épp ebből a kategóriából került ki: a már említett Alibabát megelőzte a JD.Com 94 százalékos bővüléssel.
Amellett, hogy az ázsiai régió általában is a legnagyobb ütemű fejlődést mutatja, még mindig az Egyesült Államok uralja a listát 57 márkával.
Ázsia egyébként már a milliárdosok számában is meglepő eredményt produkált.
A kínai vállalatok gyors ütemű fejlődése azért is jelentős, mert úgy tűnik, ezek a cégek egyre jobban képesek legyőzni a velük szemben álló kihívásokat – hangsúlyozta Doreen Wang, a BrandZ vezetője.
Az egyik ilyen jelentős kihívás a nemzetközi fogyasztók megnyerése,
mivel sokak még mindig kétségekkel fogadják a kínai vállalatok termékeit Nyugaton.
Ez azonban egyre jobban változik, főként a fiatalok körében. Bár az amerikai piac megnyerése még sok időbe telhet, a terjeszkedés sebessége igencsak impozáns, ezt pedig a befektetők is érzékelik.
Jó példa erre az Alibaba, amely már megvetette a lábát Brazíliában, Chilében és Latin-Amerika más országaiban is, miközben az online piactere, az AliExpress rendkívüli ütemben közeledik ahhoz, hogy vezető e-kereskedelmi platform legyen – tette hozzá Wang. A cég egyébként masszívan jelen van olyan országokban is, mint Izrael, Spanyolország vagy Dél-Korea.