Egy friss felmérés szerint a Nike vásárlóinak jelentős része tervez újabb Nike termékeket vásárolni, ami igen erős lojalitásra utal a fogyasztók részéről – mondja Jay Sole, a kutatást jegyző UBS elemzője. Ráadásul a Nike már így is elfoglalta a globális sportszeripar trónját, mégpedig igen erős különbséggel – írja a Business Insider.
Az Euromonitor adatai alapján ugyanis
a Nike nagyjából 15 százalékos globális piaci részesedéssel vezeti a mezőnyt, míg a második Adidas csupán 11 százalék körüli szinten áll.
Ez a két vállalat egyébként a világpiac egyértelmű ura, mivel a többiek (még a harmadik Under Armour is) mindössze 1-2 százalékos részesedéssel bírnak – ez az olyan jól ismert márkákra is igaz, mint a Puma, a Reebok vagy a Columbia.
Ráadásul a Nike fogyasztói az adatok szerint terveznek további Nike termékeket vásárolni – hangsúlyozta Sole. A lényeg itt az, hogy
a Nike iránti fogyasztói hűség kiemelkedőnek számít a piacon,
simán lenyomva a második Adidashoz fűződő lojalitást is – tette hozzá az elemző.
Tovább erősíti a Nike pozícióját, hogy nem csupán a régi vásárlóik hűségesek a céghez, de a társaság igen lendületesen és sikeresen szerez új vevőket is magának. A kutatás szerint ugyanis a potenciális vásárlói érdeklődés igen magas, és egyre erősödik – emelte ki Sole.
Ezt támasztja alá, hogy azok, akik az elmúlt 12 hónapban nem vásároltak egy adott sportszergyártó termékeit, a legtöbben a Nike iránt érdeklődnek, messze meghaladva minden más márkát. Ezen a ponton pedig az Adidas egyáltalán nem is áll jól. A UBS felmérése szerint idén (éves alapon) több mint 4 százalékkal nőtt azok aránya, akik Nike termékeket terveznek venni (és az elmúlt egy évben nem vettek), míg a második helyen az Under Armour található, valamivel több mint 2 százalékos növekedéssel. Az Adidas esetében viszont több mint 6 százalékos zsugorodást mért a kutatás.
A háttérben jelentős részben a Nike rendkívül erős márkaidentitása áll, illetve hogy ebből adódóan a cég neve a versenytársaknál erősebben él a fogyasztók fejében. Mindez pedig a társaság árazási erejét is igen erősen megnövelte az elmúlt időszakban.
Noha Sole figyelmeztetett, évekbe telhet, mire a Nike eléri az e-kereskedelmi és beszállítói céljait, a kimagaslóan erős márkaépítési stratégia lehetővé tette a cég számára, hogy drámaian megemelje az árait az elmúlt időszakban. Ebből az is következik, hogy
a Nike egyre kevésbé kell hogy támaszkodjon az árengedményekre, míg a versenytársaknál ez a tényező továbbra is igen fontos.
A Jeffries elemzője például kimutatta, hogy a footlocker.eu oldalon az Adidas átlagos kedvezménye 37 százalékos volt az eredeti árhoz képest, míg a Nike-nál az átlag csupán 25 százalékos.
Nem meglepő tehát, hogy a Nike részvényárfolyama idén eddig 16,59 százalékot izmosodott, és a UBS 78 dolláros célárfolyamot tűzött ki a vállalatra, ami nagyjából 5 százalékkal haladja meg a jelenlegi szintet. A Wall Street elemzői konszenzusa egyébként 73,70 dolláros.