Noha a gazdag vásárlókat várhatóan kevésbé fogja zavarni, ha a vámok miatt kicsit többet kell fizetni egy luxustáskáért vagy egy méregdrága sportautóért, a luxuscégek részvényei mégis megérezhetik a kereskedelmi konfliktusokat.
Főleg hogy az olyan nagyágyúk, mint a Louis Vuitton mögött is álló LVMH, a Gucci vagy a Kering már jó ideje a befektetők kedvenceinek számítnak,
ami azt eredményezte, hogy ezek a vállalatok rekord magasságokban, igen erős értékeltségekkel forognak a tőzsdén.
Éppen ez a felfokozott rajongás jelenti azonban a veszélyt. Ha ugyanis a vámháború fokozódik, és a vásárlók kissé megremegnek, akkor a részvénypiac erre felfokozott ütemben reagálhat – írja a Business Insider.
A szektor papírjai átlagosan 12-szeres áron forognak a 12 hónapos profitvárakozásokhoz képest, ami bár elmarad a májusi csúcstól, mégis 23 százalékkal haladja meg a 10 éves átlagot. Vagyis röviden, ezek a részvények így is rendkívül drágák.
Szó sincs arról, hogy ezek a cégek rosszul működnének. Nagyon jó vállalatokról van szó, melyek azonban rossz befektetések
– foglalta össze a lényeget David Kerr, az edinburghi Saracen Global Income and Growth menedzsere.
Az alapkezelő dobta is tavaly az LVMH-ban felvett pozícióját, majd július elején a német Hugo Bossban felvett érdekeltségét is leépítette.
A lépések oka elsődlegesen az volt, hogy a vámháború olyan ismeretlen kockázatokkal járhat, melyeket jelenleg nem akarnak vállalni.
Az egyik legnagyobb problémát a kínai fogyasztók jelenthetik, akik hagyományosan az iparág kiemelten fontos szereplőinek számítanak. A jüan leértékelődése ugyanis azt eredményezheti, hogy az Európába utazó turisták például kevesebbet vásárolnak a luxustermékekből, ami összeadódva már komolyabb gondot is okozhat.
Ez a kockázat pedig egyelőre nincs kellően beépítve a részvényárfolyamokba – figyelmeztetnek az elemzők. A UBS szakértői például arra számítanak, hogy
ha tovább fokozódik a kereskedelmi háború, akkor akár 30 százalékos esések is bekövetkezhetnek a szektorban.
A UBS úgy számol, hogy a legnagyobb veszélyben olyan cégek vannak, mint az olasz Salvatore Ferragamo vagy a brit Burberry.
Az optimisták azonban abból indulnak ki, hogy a kínai felsőközéposztály vásárlóereje továbbra is erős marad, ami akkor is támogatná a szektort, ha az esetleges kockázatok a gyakorlatban is beütnek. Ráadásul a vállalatok valóban erős teljesítményeket tudhatnak maguk mögött, és ez szintén azt erősíti, hogy a luxuscégek ellenállhatnak a felmerülő nehézségeknek.