Új fejezet nyílik a világ legnagyobb járműveinek történetében - képek

szupertanker
China's oil demand growth at three-year low in 2016 China Chinese crude oil petroleum energy import trade tanker ship shipping
Olajtanker a kínai Zhoushan kikötőjében
Vágólapra másolva!
Egyre kevesebb hasznot termelnek tulajdonosaiknak az úgynevezett szupertankerek, azaz a világ legnagyobb tengeri olajszállítói, így azok közül egyre több végezheti hajóbontóban - írja a Bloomberg. A jövő óceáni régi-új slágerei, pontosabban gigahajói, a cseppfolyósított gázt szállító LNG-tankerek lesznek.
Vágólapra másolva!

India, Pakisztán, Banglades, Törökország, Kína és Afrika egyes partvidékei a legfontosabb helyszínei a roncsiparnak, azaz a leselejtezett tengerjárók bontásának, anyagaik újrahasznosításra való előkészítésének.

A szektor várakozásai szerint, a következő években rengeteg munkájuk lesz a hajóbontó cégeknek, illetve azoknak a vállalatoknak, melyek felvásárolják a forgalomból kivont hajókat és szétszedés, illetve újrahasznosítás céljából továbbértékesítik a járműveket.

A szupertankerek forgalomból kivonásának több oka lehet, ám a GMS Leadership - a világ vezető hajófelvásárlója - úgy számol, okoktól függetlenül is, hogy a következő néhány évben olyan ütemre kapcsol a leselejtezés, amire utoljára az 1980-as években volt példa.

A GMS leadership térképén látható, melyik a világ öt legjelentősebb hajóbontó partszakasza Forrás: gmsinc.net

A Morgan Stanley elemzői pedig megjegyzik, a hajóbontás ütemének felgyorsulása segítheti a szektor tisztulását, illetve a túlkapacitások leépítését, és a működés racionalizálását.

Számításaik szerint,

az olajtankerek együttes, globális kapacitása 2020-ra 100 millió hordónyi lesz.

Viszonyításként: az OPEC-tagállamok idén júliusban naponta átlagosan 32,2 millió hordó olajat dobtak a piacra, és mintegy 99,5 millió hordónyi olajat használnak fel a világon egyetlen nap alatt.

A Clarkson Research, a kereskedelmi hajózás szektorának vezető elemzőcége szerint, idén és jövőre is,

száznál több tanker végezheti hajóbontóban.

Ez nagyjából a duplája a megelőző két évben kivont hajók számának, bár a fele a 2010-es évinek, amikor is 210 jármű került bontókalapács alá. Az elemzők megjegyzik, a leselejtezések fő oka az, hogy a hajók üzemeltetőinek mind kevesebb a járműveken a hasznuk.

Például a VLCC-s kategóriás tankereken a napi bevétel átlagos mértéke ebben az évben 6159 dollárra esett vissza,

ami 65 százalékos zuhanás a tavalyi év után, és egyben a legalacsonyabb érték 2009 óta.

Mitől szupertanker a szupertanker, és mikortól éri meg egyre kevésbé a fenntartása?

A VLCC (very large crude carriers) kategóriajelzéssel illetik a világ legnagyobb ember alkotta járműveit, az olajszállító hajók szörnyetegeit. Ezeknek a kapacitása 2 millió hordónyi, vagy 320 ezer köbméternyi (súlyban: kb. 315 ezer tonna) olaj szállítására elegendő. Az 1970-es években még - a brit hajók révén - az ULCC-k jelentették a tankerek legnagyobb családját, ám ezek többségét közben leselejtezték, 2013-ban már csak néhány állt forgalomban, egyik sem volt hosszabb 400 méternél. A most forgalomban lévő szupertankerek nagyjából száz méterrel hosszabbak egy repülőgép-anyahajónál, és a legnagyobb konténerszállítókat is lekörözik.

Jelenleg a VLCC-k átlagosan naponta 20 millió hordónyi olajat szállítanak. A teletöltött hajók általában nem tudnak beállni a kikötőbe, hanem a tengeren horgonyoznak le, és kisebb szállítójárművekbe átfejtve jut a rakomány a szárazföldre.

Iparági konszenzus van abban, hogy nagyjából 15 éves szolgálati idő jelenti a fordulópontot ezeknél a monstrumoknál. Ezt követően jelentősen nő a fenntartási és a korszerűsítési költségük. Egy 15 éves hajó teljes bevizsgálása 4 millió dolláros költséget jelent a cégnek, egy 17,5 éves járműjé már 5 milliót.

A szupertankerek helyett a világ egyre inkább a gáztankerekre, a gáz-, illetve cseppfolyósított gázt (LNG) szállító hajókra figyel. Ezek a nem kevésbé impozáns járművek hasonlóan nagy kapacitással bírnak, sőt, ahogy az Origo ebben a cikkében bemutatta, kettő a világ legnagyobb ilyenjei közül, az országok közötti gázkitermelési versenybe is beleszólhat.

A képre kattintva galéria nyílik, melyben látványos képek tekinthetők meg a világ legnagyobb olajtankereiről, azok bontásáról, és napjaink nem kevésbé impozáns gázszállító tengeri járműveiről!

szupertanker
BELGAHOTNEWS SCHEEPSRAMP COLLISION NAVALE OLIE HUILE PETROLEUM P SQUARE FORMAT
GMS leadership, hajóroncs felvásárló cég, Bangladesh, illusztráció
GMS leadership, hajóroncs felvásárló cég, Bangladesh, illusztráció
GMS leadership, hajóroncs felvásárló cég
GMS leadership, hajóroncs felvásárló cég, Bangladesh, illusztráció
szupertanker
Horizontal
szupertanker
szupertanker
szupertanker
olajkitermelés
szupertanker
Maran Centaurus görög óriástanker, tankhajó, kalóztámadás
szupertanker
China's oil demand growth at three-year low in 2016 China Chinese crude oil petroleum energy import trade tanker ship shipping
szupertanker
Horizontal
szupertanker
energy Horizontal
szupertanker
in at the on of is new first since last month wednesday ship july terminal netherlands rotterdam anp lng unloading lex voyager 2011 lieshout xtra Horizontal panoramic VAN RUNNING PORT TRIAL TANKER GATE ARCTIC
A tankerhajó
cseppfolyós gázt szállít éppen.
szupertanker
gázszállítás, lengyel, amerikai, LNG
szupertanker
cseppfolyós gázt szállító tankerhajó
szupertanker
szupertanker
cseppfolyós gázt szállító tankerhajó
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!