1962 és a kétezres évek eleje között a Walmart uralta a kiskereskedelmi piacot, nem akadt versenytársa.
2010-re már több mint 4 ezer üzlettel rendelkezett,
amiből 3 ezret a 90-es évek után nyitott meg. Azonban a cég 2015-ben bejelentette első nyereségcsökkenését, és azóta sem kapott újra erőre.
A Walmart arra kényszerült, hogy átértékelje a korábban bevált kereskedelmi gyakorlatát, hogy alkalmazkodni tudjon a megváltozott körülményekhez. Ugyanakkor ez előrevetíti, hogy a most hasító, legnagyobb vállalkozásoknál is bekövetkezhet váratlan hanyatlás.
Ráadásul azok az elemek, amelyek a Walmartot egyedülállóan naggyá tették, ugyanazok, amelyek most sebezhetővé teszik az olyan, újonnan megjelent versenytársakkal szemben, mint az Amazon.
A Walmart növekedése egy erősen iparosodott időszakban indult be, amikor a márkahűség még nagyon fontos volt. Manapság azonban a kiskereskedelem már a digitális világra épül, ahol az új ötletek, fogalmak szinte fénysebességgel tűnnek fel és el, és ahol a márkahűség már nem olyan jellemző.
A 60-as években a szociológus Arthur L. Stinchcombe felfigyelt egy úgynevezett „szervezeti imprintingre", melynek az a lényege, hogy egy sikeres vállalat tudja évekre vagy akár évtizedekre is konzerválni ezt az állapotot – a stratégiáját és szervezeti felépítését –, amivel a sikereit elérte.
Hasonlóképpen az Amazon sikere is csak a jelenlegi üzleti modelljével tartható fenn,
azonban félő, hogy a fontos társadalmi, gazdasági vagy technológiai változásokat éppen emiatt nem veszik időben észre. Jeff Bezos korábban úgy nyilatkozott, hogy tisztában van azzal, mire van szüksége a vásárlónak: alacsony árakra, gyors kiszállításra és széles termékkínálatra, és biztos abban, hogy ez tíz év múlva is így lesz.
Azzal, hogy az Amazon értéke elérte az ezermilliárd dolláros álomhatárt, a cég bizonyosan az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb és leghatékonyabb vállalatává vált.
Lehet, hogy a cég alapítójának igaza van, ugyanakkor nagyon veszélyes megközelítés lehet az, hogy ami a múltban sikerre vitte a céget, az a jövőben is működni fog.
Mint vásárlási élmény, az Amazon felülete elegáns és izgalmas, ugyanakkor egyetlen céllal készült: hogy a lehető leggyorsabban kiszállítsa azt a terméket, amit a vásárló a széles kínálatból megkívánt. És amennyiben tisztában vagyunk azzal, hogy mire van szükségünk, ez fantasztikusan jól működik.
Ugyanakkor az emberek nemcsak azért vásárolnak, mert éppen valamire szükségük van, néha a vásárlás élményéért, a felfedezésért és a szórakozásért is.
Most a vásárlás az Amazonon magányos és statikus tevékenység.
Ám lehet, hogy a jövőben egy újító vállalkozó megtalálja a módját, hogy felülmúlja a vásárlásnak ezt a most megszokott formáját, és akkor az Amazon, ha nem tud időben váltani, nehéz helyzetbe kerülhet.
Csakúgy, ahogy Jeff Bezost is ösztönözte, hogy befogja a Walmartot, hasonló történhet vele és az Amazonnal is: könnyen lehet, hogy egy fiatal vállalkozó vagy startup követi a példáját.