Mit tegyünk, ha utódlás szükséges a cégben?

generációváltás a cégvezetésben, generációváltás, cég, vezető beosztás, fiatal és idős
Vágólapra másolva!
A rendszerváltás utáni cégalapítási lázból ezekben az évtizedekben már tömegesen nyugdíjba menő cégalapítók, cégtulajdonosok generációváltási problémája egyáltalán nem csak a családi vállalkozásokban jelentkezik. A kisvállalkozásoknál ugyanolyan probléma az utódlás kérdése, és ezzel már most, vagy az elkövetkezendő években szembesülnek.
Vágólapra másolva!

A legtöbb első generációs vállalkozásnál az utódlás kérdésére nem gondoltak az alapításkor. Ami persze tökéletesen érthető is, hiszen egy vállalkozásnál van annyi gond és teendő, hogy pont az utódlás a legkevésbé fontos, legalábbis látszólag. A legtöbben nyilván elintézték azzal, hogy majd lesz valahogy. Azonban, ha gurul a szekér, és telnek az évek, viszont az utódlás kérdését nem rendezi az alapító vagy a cégvezető, akkor az előbb-utóbb megbosszulja magát.

Magyarországon a cégek mintegy 70 százaléka családi vállalkozás, a GDP több mint felét ők állítják elő, és a munkavállalók felének biztosítanak munkahelyet.

Nem mindegy tehát nemzetgazdasági szinten, hogy a fügetlen vállalkozások tömegesen hogyan oldják meg ezt a kihívást.

Szerencsésnek mondható ma az a cégvezető, akinek van kinek átadnia a tudását, tapasztalatát és az termékeny talajra is hullik Forrás: Shutterstock

Kézenfekvő, hogy a tulajdonos gyermeke vigye tovább a céget, ez gyakori is egyébként, de mi a helyzet akkor, ha a gyermek, vagy más lehetséges utód nem alkalmas rá, vagy nem ezt akarja felnőttként végezni? Vagy mi a helyzet akkor, ha vannak jelentkezők, csak alkalmatlanok?

A legtöbb alapító számára ezek fájdalmas, egyben ijesztő kérdések. Pedig eljön a nap minden cég és minden alapító életében, amikor a döntéseket ki kell engedni a kezéből és át kell adni a stafétabotot.

Ha nincs más megoldás, akkor vagy meg kell szüntetni a céget, és vele a pénztermelést, vagy el kell adni valakinek.

Egy cég meghirdetése rossz jel, egyrészt az ismerősök, barátok spekulálni kezdenek, másrészt a munkavállalók bepánikolnak, mert nem tudják, mit hoz a jövő. Ráadásul Magyarországon még azzal az előítélettel is szembe kell nézni, hogy ha valaki eladja az üzletét, azt biztosan azért teszi, mert baj van vele.

- vallja Vátáh Sándor, az Assisto.hu-t üzemeltető cég ügyvezetője. „Nem érdemes sokáig várni az eladással, mert minél több időt hagyunk magunknak kiválasztani a megfelelő vevőt, annál jobb döntést hozhatunk. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vállalkozás eladását ne előzze meg alapos előkészítés, csak annyit, hogy kerüljük a felesleges tétovázást. Tisztában vagyunk azzal a ténnyel, hogy egy kis családi vállalkozásra az alapító nem mint vagyontárgyra tekint, hanem mint élete művére, amiért sok évet áldozott az életéből. Ezért sokszor nem is a vételár a legfontosabb, előrébb való hogy a cég jövőjét lássa a vevőben a tulajdonos. Gondoljuk azonban át, hogy talán a cég is erőteljesebb növekedési pályára állhat egy új szemlélettel érkező ügyvezető hatására. Ha pedig semmiképp sem szeretnénk valamilyen oknál fogva teljesen elengedni a céget, akkor még mindig ott van a résztulajdon értékesítésének lehetősége. Így két legyet üthetünk egy csapásra: társtulajdonosként nyerünk egy lojális, elkötelezett vezetőt, és csendestársként visszavonulva még mindig ráláthatunk a cég működésére, sőt, tanácsokkal egyengethetjük az útját." - mondja az ügyvezető.

Cikkünk a Gazdaságportál.hu írása alapján készült.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!