A felnőtt, aktív internetező lakosság idén karácsonykor átlagosan 7 embert tervez megajándékozni, mindösszesen több mint 41 ezer forint értékben. Ez a tavalyi átlagos költéshez képest 6 ezer forint többletköltséget eredményez a karácsonyi ajándék vásárlást tervezőknél.
Az ajándékok többségét az internetezők idén is a szűk család részére (átlagosan 3-4 főnek) szánják,
azonban egyre több távoli családtag, barát, vagy ismerős kerül fel a listára.
A tökéletes ajándékok megtalálására az aktív internetező magyarok háromnegyede elsősorban valamilyen online csatornát vesz majd igénybe.
Emellett továbbra is népszerű inspirálódási mód az áruházak akciós újságainak átnézése (48 százalék), illetve a kirakatok böngészése (35 százalék).
Az internetezők 36 százaléka pedig úgy vélekedik, hogy inkább biztosra megy és megkérdezi szeretteit milyen ajándéknak örülnének.
A tájékozódás mellett idén az ajándék beszerzések jelentős része is a neten zajlik majd: az internetezők 77 százaléka tervez belföldi online vásárlást ebből a célból, miközben a hagyományos vásárlási csatornák közül – az állandó tömeg ellenére – továbbra is népszerűek (64 százalék) a plázák és bevásárlóközpontok is.
Az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni. Október közepén már az internetezők negyede nekiállt a beszerzésének, de a korai kezdés inkább a női vásárlókra jellemző.
Az internetezők 37 százaléka – mintegy 2,2 millió ember – a beszerzésekkel viszont már tudatosan megvárja a november végi Black Friday akciókat,
bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ezt követően azonban az ajándékok beszerzése a többség (62 százalék) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat.
A tervezés és a megfelelő ütemezés azoknál lehet különösen fontos, akik külföldről is szeretnének ajándékot rendelni, ugyanis az internetezők 18 százaléka ezt az alternatívát is számításba veszi, átlagosan 10 ezer forintot szánva erre.
A megfelelő karácsonyi ajándék kiválasztása sosem egyszerű feladat.
Az árcédula mellett évről évre egyre hangsúlyosabbá válik a megfelelő ár-érték arány és a minőség is.
Ez utóbbira az internetezők több mint 80 százaléka idén már elsődleges szempontként tekint.
Várhatóan idén is minden második ajándékban lesz valamilyen ruházati cikk, ezt követik a népszerűségi versenyben a következők:
A tárgyi ajándékok mellett viszont – főként a fiatal internetezők körében – egyre népszerűbbek továbbá a vásárlási utalványok (15 százalék), a digitális termékek és előfizetések (10 százalék), valamint a különböző élmény-ajándékok, mint az utazás, szórakozás, belépők, és programok is.