Mintegy száz dél-koreai tisztviselő utazott az észak-koreai Keszong városban rendezett ünnepélyre, amelyet
a közös vasút- és úthálózat-fejlesztési projekt örömére tartott a két ország szerdán.
Dél-koreai oldalról mások mellett Kim Hjun Mi közlekedési miniszter, Cso Mjung Gjon országegyesítési miniszter, számos parlamenti képviselő és vasútközlekedési tisztviselő képviseltette magát.
Észak-Korea Ri Son Gvont, a Korea-közi kapcsolatokért felelős ügynökség vezetőjét és Kim Jun Hjok vasútközlekedési miniszterhelyettest delegálta az ünnepségre.
Az eseményen az ENSZ, valamint a szomszédos országok,
így Oroszország, Kína és Mongólia képviselői is részt vettek.
A dél-koreai országegyesítési minisztérium közölte, hogy a ceremónia jelentősége, hogy demonstrálja a két Korea elszántságát a közös vasút- és úthálózat-fejlesztések előmozdításában.
A projekt terve még áprilisban, Mun Dzse In dél-koreai elnök és Kim Dzsong Un észak-koreai vezető találkozóján született, erről az Origo is írt részletesen.
Szöul és Phenjan azóta több tanácskozást is tartott, hogy gyakorlatba ültessék az elképzelést. November végén vonat indult Dél-Koreából az észak-koreai vasúthálózat felmérésére.
A hat vagonból álló, tucatnyi dél-koreai tisztviselővel és szakértővel haladó szerelvény december 18-áig vizsgálta az 1200 kilométeres észak-koreai vasútvonal állapotát.
Az ünnepélynek szimbolikus jelentősége van, mert a két vasútvonal határon átívelő összekapcsolását, a későbbiekben pedig a transzszibériai vasútvonalhoz csatolását célzó projekt nem haladhat előre, amíg hatályban vannak az Észak-Korea elleni nemzetközi szankciók.
Szakértők szerint a közös közlekedési hálózat fejlesztése akár évtizedekig is eltarthat, mivel Észak-Korea vasútvonalait még a 20. század elején építették.
A dél-koreai az építkezést Phenjan nukleáris leszerelésével és a szankciók állapotával fogják összehangolni.