Gendertéma lett a rágcsálnivaló: jön a Doritos nőknek szánt tortillája
![activity adolescence bowl carefree caucasian chips computer console drinks enjoying entertainment friends friendship fun game gaming girls happy indoor joystick laughing leisure lifestyle people playing potato relaxing sitting smiling snacks teenagers tog](https://cdn.origo.hu/2023/12/ZEUI3R6AJhtMwlGfd5ma17Zc0H9_3lmwjz3Ctx7I6VQ/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzE2NDA1OGU5Y2FhNzQ1ZGViNGY0NzI2ZDU1ODUwMGUx.webp)
A nők legszívesebben a nyilvános helyeken is úgy fogyasztanák a chipseket és a tortillákat, mint a férfiak, de általában nem merik – ez az egyik tanulsága annak a piackutatásnak, melyet a Doritos kapcsán rendelt meg a márkát birtokló Pepsi. Ez önmagában csak féleredmény lenne, ha nem sikerült volna megtalálni, mi ennek az oka. De úgy tűnik, ez sem titok többé, a cégnél pedig elképesztő innovációban látják a megoldást.
A piackutatás eredményét és legfontosabb tanulságát összegezve, a nők elsősorban azért nem eszik úgy, vagy egyáltalán sehogy, nyilvános helyeken a chipset, mert az túl nagy zajjal jár.
A megállapítást széles körű felmérés előzte meg.
Ennek során kiderült: alapvető metodológiai különbség van a rágcsálnivalók fogyasztása esetében a férfiak és a nők eljárásai között. A nők ugyanis nem hajlandók lemondani a kicsi falatok jelentette ízélményről sem, de annak jobb eléréséhez, a tortilla vagy a chips darabkákat apróbb darabokra kell roppantaniuk, és azokat tovább rágniuk.
Ez azonban olyan zajjal jár, amelyet legtöbbjük kellemetlennek talál, és gyakran ezért nem is fogyasztanak ropogtatnivalókat nyilvános helyen.
S ha még ez nem lenne elég, a chips harapás közben törik, az apróbb darabok összeszedése – a zacskó aljából a morzsalék felszínre hozatalával együtt – és elfogyasztása pedig elkerülhetetlenné teszi, hogy az ujjak hegye nyállal kenődjön össze. Ezt a nők szintén kényelmetlennek találják. De a legfontosabb oka a chipstől való nyilvános tartózkodásnak mégis csak az, hogy hangos.
A kutatás eredménye azonnali cselekvésre ösztönözte a vállalatot. A mostani bejelentés szerint, új megoldású csomagolással, kisebb – a nők szájüregének méretéhez igazított – darabokkal töltött zacskók megjelenése várható. Ám ha ez nem lenne elég, a Doritos részéről azt ígérik, ezek – pontosabban elfogyasztásuk –
halkabbak lesznek, mint a mostani,
unisex, de könnyen lehet, hogy valójában látens módon a férfiakra optimalizált változatok.
Egyelőre azonban sem a Doritos, sem a Pepsi részéről nem közöltek információt arra vonatkozóan, mikortól és hol lehet majd kapni a nőbarát rágcsálnivalókat.
A helyzetet további bonyolíthatja, hogy egyes, a női egyenjogúság kérdésével foglalkozó szervezetek kritikával éltek a chipsügyi bejelentés kapcsán. Ezek között elhangzott az is, ami szerint a gyártónak ez az ötlete az idejétmúlt nemi sztereotípiák fenntartásához járul hozzá,
amivel a vállalat fontos fogyasztói csoportot veszíthet el, nevezetesen épp a nőkét.
Emellett voltak olyan hölgyek, akik az online közösségi felületeken adtak hangot észrevételüknek, miszerint a piackutatás eredményei rájuk egyszerűen nem érvényesek, és igenis szeretik hangosan ropogtatva és ujjukat nyalogatva elfogyasztani a rágcsálnivalót, ahogy a férfiak. Van, aki hozzáteszi: ez egyszerűen az etikett, és nem társadalmi nemek kérdése, és a Doritosnál sem kellene abból genderkérdést csinálni.
Az Egyesült Királyság piaca ezen felül is kemény diónak nézhet ki a Doritos és a Pepsi számára. Az országban ugyanis épp a közelmúltban fogadták el az új reklámtörvényt, amely alapján
a reklámok koncepciói nem épülhetnek nemi sztereotípiákra vagy nemi megkülönböztetésre.
Egyelőre nem tudni, a Doritosnál hogyan veszik majd ezt az akadályt, a kifejezetten nőknek kifejlesztett és nekik ajánlott rágcsálnivalóikkal.
A Super Bowl-on vetített reklám alább tekinthető meg: