A NAV informatikai fejlesztései révén már nagyrészt elektronikusan kommunikál ügyfeleivel.
Az adathalászok ezt használják ki, hogy megpróbáljanak bizalmas információkat szerezni.
A NAV nevében írt adó-visszatérítés lehetőségére felhívó elektronikus levelek, SMS-ek olyan nyelvi fordulatokat tartalmaznak, például tegező megszólítást, szándékos, ugyanakkor a megtévesztésre tökéletesen alkalmas megnevezéseket, melyeket a hivatal nem szokott alkalmazni.
A megtévesztő e-mailek többfélék lehetnek, egyik tipikus variánsa a Nemzeti Kibervédelmi Intézet oldalán megtekinthető.
Ha ilyen vagy hasonló e-mailt kap, különösen legyen óvatos!
A csaló e-mail- és SMS-értesítések általában egy linket is tartalmaznak, ami a gyanútlan ügyfelet egy felugró űrlaphoz, honlaphoz vezeti.
Az űrlapon a csalók általában az ügyfélkapus bejelentkezési adatokat, valamint a bankkártyák hátlapján található háromjegyű szám, az úgynevezett CVV/CVC-kód megadását kérik.
Ha valaki megadja a bankkártyaadatait, számolnia kell azzal, hogy illetéktelenek pénzt emelhetnek le számlájáról.
Az ügyfélkapus adatokat pedig mindenki csak a megfelelő oldalon (Nav.gov.hu, Magyarorszag.hu) adja meg, ugyanis a csalók sokszor olyan oldalakat szerkesztenek, amelyek arculati elemeiben is rendkívül jól utánozzák a legitim bejelentkezési felületeket, azonban a webcím ebben az esetben árulkodó lehet.
A NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér bankkártyaadatokat!
A NAV értesítési gyakorlata merőben eltér a megtévesztő módszertől, a hivatal ugyanis Ügyfélkapun keresztül, illetve postán, adószámla-kivonaton értesíti az ügyfeleket a többletként megjelenő tételekről, és hivatalos honlapja a www.nav.gov.hu címen található.
A gyanús üzenetekkel kapcsolatos további információkért, hasznos tanácsokért látogasson el az NBSZ NKI honlapjára.