A kínai autóeladások éves alapon 14 százalékkal csökkentek februárban, amivel a világ legnagyobb autópiaca már a nyolcadik egymást követő hónapban mutatott gyengülést – írja a CNBC. A mostani folyamat komolyabb változást is jelenthet Kínában, ahol éveken keresztül masszív növekedést mutattak az értékesítések, ahogy a gazdasági növekedés egyre jobban támogatta fogyasztói aktivitást.
Tavaly azonban megtört egy két évtizede tartó trend, és Kínában először mértek éves alapú csökkenést az autóeladásoknál. Ennek akkor az elsődleges okát a gazdasági növekedés lassulása, illetve az Egyesült Államokkal folyó kereskedelmi háborúból fakadó bizonytalanságok adták.
Ezt követően a kínai vezetés különböző módon igyekezett ösztönözni a gazdasági növekedést, és a pekingi kormány éppen a múlt héten jelentett be például adócsökkentéseket, melyek elvben támogathatják is a gépjárművek iránti keresletet.
Az elemzők azonban egyetértenek abban, hogy idő kell, mire ezek az élénkítések érzékeltetik a hatásukat.
Ráadásul a Citi elemzői jelezték, az adócsökkentések időzítése egyelőre nem világos, vagyis az is elképzelhető, hogy a fogyasztók inkább elhalasztják a kiadásaikat, és megvárják a kedvezőbb adókörnyezetet.
Az autópiac állapota azért is lényeges, mert
ez az egyik legfontosabb indikátora a kínai gazdaság egészségének, illetve az ország fogyasztói hangulatának.
Emellett a kínai autópiacnak komoly globális hatása van, mivel a világ második legnagyobb gazdaságának kereslete igen jelentős tényező az iparág egészében.
A hivatalos adatok szerint februárban a kínai autóeladások 1,48 millió darabbal csökkentek az egy évvel korábbi szinthez képest, ami 13,8 százalékos csökkenésnek számít.
A tavaly megkezdett negatív trend tehát idén is folytatódik, és emellett a gazdaság egésze is a gyengélkedés jeleit mutatja
– mondta Shi Jianhua, a Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) főtitkárhelyettese. Hozzátette, a fogyasztók is várnak a kormányzati intézkedésekre.
Nem meglepő tehát, hogy az elemzők világszerte arra számítanak, Peking további lépéseket fog tenni a fogyasztás felpörgetése érdekében, főleg ha valóban sikerül érdemi megállapodásra jutni az Egyesült Államokkal a kereskedelmi konfliktusban.
Egy radikálisabb lépés része lehet például, ha a kormány extrém kedvező finanszírozást biztosít az autóhiteleknél
– mondta Sean Taylor, a Deutsche Bank eszközkezelő ágazatának elemzője. Kiemelte, a hangulat rendkívül fontos, és jelenleg igencsak kedvezőtlen a hangulat Kínában, ami egyaránt igaz a kormányzati, a vállalati, illetve a befektetői szinteken.