Bár az Uber finoman szólva sem hozta a várakozásokat a pénteki tőzsdére lépését követően, a cég vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi egy, a munkatársaknak írt e-mailben igyekezett mindenkit megnyugtatni azzal kapcsolatban, hogy nem példa nélküli az Uber esete.
A cégvezető a Facebook és az Amazon példáját hozta fel, és emlékeztetett, mindkét vállalat komoly nehézségeken ment keresztül a kezdeti nyilvános részvénykibocsátást (IPO) követő időszakban,
de végül mindkét társaság hatalmas sikert ért el – írja a Business Insider.
Az Uber részvénye hétfőn 12,4 százalékot zuhant, és 36,43 dolláron zárt. Ezzel a cég csak fokozta a pénteki 8 százalékos esést. A társaság részvényenként 45 dolláron árazta be az IPO-ját csütörtökön, majd pénteken indult meg a nyilvános kereskedés a részvényekkel. Miközben az Uber az idei év egyik legjobban várt IPO-ját hozta össze a múlt héten, egy elemzés szerint a cég első kereskedési napja az egyik legrosszabb volt az amerikai IPO-k történetében.
Innen nézve valóban izgalmas lehet összevetni az Uber helyzetét az Amazon és a Facebook egykori tőzsdére lépésével – előbbi 1997 májusában, míg utóbbi 2012 májusában lépett ki a nyílt piacra. Az Amazon (korrigált értékkel számolva) 2,44 dolláron nyitott, és az első kereskedési nap végére 1,96 dollárig süllyedt az árfolyam. Ezt követően július elejéig lényegében oldalazott az árfolyam, és közel két hónap kellett ahhoz, hogy a kiskereskedelmi óriás visszaálljon az IPO-árra.
A Facebook helyzete még ennél is rosszabb volt. A közösségimédia-vállalat 2012-ben a legrosszabb első havi szereplést mutatta be a teljes amerikai IPO történelemben. A részvény 21 százalékot zuhant, és összesen 16 hónap kellett ahhoz, hogy elérje a kezdeti árfolyamot.
Khosrowshahi optimizmusa abból fakad, hogy az IPO napi zárástól napjainkig tartó időszakban viszont a két vállalat csillagászati emelkedéseket produkált.
Máig a Facebook 377 százalékot, az Amazon pedig 93 542 százalékot erősödött.
A vezérigazgató emellett külön is hangsúlyozta azokat a tényezőket, melyek az Ubertől függetlenül megnehezítették a részvény szereplését az elmúlt napokban. Az IPO előtt egyébként születtek olyan elemzések, melyek külön kiemelték, a vállalat a lehető legrosszabb héten készül kilépni a nyílt piacra.
Ezzel párhuzamosan a legnagyobb amerikai versenytársnak számító Lyft helyzete sem mondható kedvezőnek. Hétfőn a cég újabb 6,5 százalékot gyengült, és 47,78 dolláron fejezte be a kereskedést.
A hét eleji szakadással a Lyft már összesen 34 százalékot veszített az értékéből az IPO óta,
ami azt jelenti, hogy a társaság nagyjából 12,5 milliárd dollárt bukott a piaci értékéből.