Az Uber csütörtökön véglegesen beárazta a részvényének kezdeti árfolyamát, a papírjával pedig pénteken indult meg a kereskedés.
A 45 dolláros ár majdnem a legalja az előzetesen kijelölt 44-50 dolláros tartománynak.
Ezzel a társaság kezdeti nyilvános piaci értéke nagyjából 75,5 milliárd dollárra tehető – írja a Business Insider. A tartomány alján belőtt ár azonban így is 8,6 milliárd dolláros tőkeemelést jelent az amerikai fuvarmegosztó óriásnak.
Noha a kezdeti értékeltség egyáltalán nem számít alacsonynak, az eddigi túlzott rajongás után kifejezetten gyengének minősül. Az Uber ugyanis még a 100 milliárd dolláros kezdeti értéket sem érte el, amelyet a hírek szerint a menedzsment a múlt hónapban megcélzott.
Ráadásul tavaly a befektetési bankárok még 120 milliárd dollár körüli értékről beszéltek,
amelyhez képest a 75,5 milliárd kimondottan alacsonynak számít.
Ahogy pénteken megkezdődik a kereskedés az Uber papírjaival, és az egyéni kisbefektetők is lecsaphatnak a lehetőségre, akár még szárnyra is kaphat az Uber részvénye. Mindazonáltal a Business Insider elemzése hangsúlyozza,
a vállalat egy rendkívül kedvezőtlen héten indítja meg a kereskedést a részvényeivel.
Ez pedig akár több milliárd dollárba is kerülhet a cégnek.
Ennek egyik legfőbb oka a nagy amerikai versenytársnak számító Lyft tőzsdei teljesítménye. A Lyft ugyanis elég rosszul szerepel, mióta végrehajtotta a kezdeti nyilvános részvénykibocsátását (IPO) márciusban. Noha a Lyft jelentősen kisebb vállalat az Ubernél, a befektetők szemében reálisan lehet az Uber tőzsdei előfutára. A cég pedig éppen ezen a héten tette közzé az IPO utáni első gyorsjelentését, amelyben bár kedvező bevételi adatokról számolt be, a vesztesége sokkal súlyosabb volt a vártnál.
A Lyft IPO-ja kezdetben igen jól alakult. A cég 72 dolláron dobta tőzsdére a részvényeit, ami a korábban meghatározott tartomány teteje volt.
Ezzel a vállalat 21 milliárdos kezdeti értékeltséget ért el, ami közel 40 százalékkal haladta meg a legutóbbi, mindössze 9 hónappal korábban becsült értéket.
Ráadásul az első kereskedési napon a Lyft elérte a 88,60 dolláros árfolyamot is, vagyis mindenki örülhetett a szép kezdésnek.
A problémák ezt követően jöttek, főként azért, mert a befektetők kezdtek idegesek lenni azzal kapcsolatban, hogy a kedvező várakozások ellenére nem lehet tudni, a Lyft mikor kezd el végre profitot termelni. A részvény árfolyama gyengélkedett, és szerdán – a gyorsjelentés közzététele utáni napon – már 52,78 dollárig süllyedt.
Csütörtökön a Lyft papírja 55,18 dolláron zárt, ami 23 százalékos gyengülés az IPO-hoz képest.
A vállalat piaci értéke pedig ma már alig haladja meg az utolsó IPO előtti értékeltséget.
Éppen ezért lehet különösen kellemetlen, hogy amikor az Uber a múlt hónap végén frissítette az IPO anyagait, akkor az első negyedévre vonatkozó eredménybecslése egyáltalán nem volt rózsás. A számítások szerint az Uber bevétele mindössze 18-20 százalékkal nőhetett az év első három hónapjában. Ez igencsak elmarad a tavalyi negyedik negyedévben mért 25 százalékos éves növekedési ütemtől, és csupán fele a tavaly egész évben elért 42 százalékos bővülésnek.
Ennél is rosszabb azonban, hogy
a társaság arról számolt be, az első negyedéves veszteség már elérte az 1 milliárd dollárt, szemben a negyedik negyedéves 865 milliós bukással.
Az sem könnyíti meg a cég helyzetét, hogy szerdán az Uber és a Lyft sofőrjei is sztrájkoltak. Jóllehet ez önmagában kevéssé befolyásolja az Uber pénzügyeit, azt egyre inkább jelzi, hogy növekszik az elégedetlenség azon emberek körében, akik a cég legfontosabb üzletágát szolgáltatják. Végső soron pedig fokozódhat a nyomás az Uberen (és a Lyften is), hogy megemelje a sofőröknek fizetett összegeket, ami viszont már a befektetők számára is lényeges hatást gyakorolhat.
Mindazonáltal a kedvezőtlen időzítés egyáltalán nem kizárólag az Uber számlájára írható. Az amerikai részvénypiac ugyanis általában is komoly eséseket produkált ezen a héten, és most már mínuszban van az előző havi teljesítményéhez képest. Ennek kiemelt oka, hogy a piaci szereplők megijedtek, milyen gazdasági és részvénypiaci hatásai lehetnek annak, ha újra eszkalálódik az USA és Kína közti kereskedelmi konfliktus.
Ennek következtében pedig a befektetők a volatilitás, vagyis az árfolyamkilengések miatt is aggódni kezdtek. A volatilitás legfőbb indikátoraként számon tartott VIX index elérte a 20-as szintet ezen a héten, ami azért fontos, mert a 20-as érték alatt a befektetők még viszonylag nyugodt piacra számítanak – vagyis most már minden szinten érezhető a növekvő idegesség.
Az IPO menedzserek pedig éppen az olyan időszakot preferálják a tőzsdére lépéshez, amikor a piac nyugodt, vagyis ezek alapján az Uber nem számíthat túl sok jóra.
Ezzel együtt fontos hangsúlyozni, hogy a fentiek alapján nem lehet egyértelműen eldönteni a pénteki kereskedés irányát, főleg hogy számos kedvezőtlen tényezőről nem is az Uber tehet. A Lyft példája alapján pedig az is elképzelhető, hogy az Uber első kereskedési napján jelentősebb emelkedés jön a részvényárfolyamban, és majd csak a jövő héten rajzolódik ki egy határozottabb irány. Az viszont biztos, hogy ez az idei év egyik leginkább várt IPO-ja, vagyis érdemes lesz figyelni az eseményeket – nemcsak a nyitónapon, hanem a következő kereskedési napokon is.