Az az e-kereskedelmi iparág intenzíven bővül, mára 4,5 százalékát adja a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomnak. GKI Digital mérései szerint
a hazai internetes rendelések összértéke 2018-ban mintegy 17 százalékkal múlta felül a 2017-es szintet.
2019 elején 3,2 millió fő vásárol rendszeresen online, ami a tavalyi évhez képest 6,5 százalékos bővülést mutat.
Az e-kereskedelmi szektorban tavaly egy vevő átlagosan nettó 11 ezer forintért vásárolt alkalmanként, éves szinten pedig tizenkétszer rendelt és 133 ezer forintot költött el. 2018-ban közel másfél millió vásárló fizette ki virtuális kosara tartalmát a weboldalon, az előző évhez képest 7 százalékos növekedést produkálva a vásárlások értékében.
Az iparágon belül a legnépszerűbb még mindig a műszaki cikkek kategóriája, ahol 2018-ban a szektor forgalma elérte a 97 milliárd forintot.
A leggyorsabb növekedés viszont a gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek (FMCG) piacán következett be, és iparági előrejelzések szerint a kategória növekedése nem áll meg. Ma az FMCG terméknél az online vásárlások átlagos kosárértéke közel 23 ezer forint.
Az FMCG szektor még nagyobb térnyerésre számítunk, hiszen egyre több típusú termék kerül be a kategóriába. A legkeresettebbek a hétköznapokhoz szükséges alapvető áruk: pelenkák, mosószerek, parfümök, ruházati cikkek"
– mondta el Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője.
Az weboldalon keresztül leadott rendelések 36 százalékát a napi fogyasztási cikkek adják. Ezen kategórián belüli rendelések 30 százaléka pedig az alábbi termékcsoportokból kerül ki: pelenkák és kiegészítők, szabadtéri játékok, mosó- és tisztítószerek, parfümök és ajándékszettek, bébiétel kiegészítők, kisállat eledelek.
Évről évre fejlődés figyelhető meg: ezekre a termékekre érkező rendelések száma a cégnél közel 60 százalékot nőtt 2017-ről 2018-ra.
További népszerű termékkategória még: divat, smink, a konyhai- és irodai kiegészítők, a könyvek és a sportfelszerelések.
Az összes online rendelést megvizsgálva a legtöbb eladott termék a játék, a mobileszközök, a szórakoztató elektronika, a baba-mama és az informatika termékkategóriákból érkezik.
Az online vásárló lakosság Magyarországon 3,2 millió ember. A 30-55 évesek jelentik a legfőbb bázist, a fizetőképes vásárlók átlagéletkora 45 év. A cégnél a rendelések felét a 24-55 év közötti korosztály adja le, 44 százalékát pedig a 18-24 év közöttiek.
Férfiak és nők közel azonos arányban vásárolnak.
A piaci statisztikák alapján jól modellezhető a tipikus FMCG vásárló: a legnagyobb csoport közel 700 ezer fővel FMCG terméket online igen, de élelmiszert interneten még nem vásárol. A második csoport 440 ezer fővel, akik élelmiszert interneten keresztül (is) rendelnek. A legkisebb, közel negyedmillió főt számláló csoport tagjai pedig ugyan vásárolnak már online, de a gyorsan forgó termékek beszerzését még fizikai jelenléttel is rendelkező boltokban intézik.