Az elmúlt időszakban két olyan „kemény" adat is érkezett a világgazdaságból, amely arra utal, hogy nehéz idők jöhetnek. Kemény adatok alatt olyan számokat kell érteni, amelyek valódi, fizikai tételek építését vagy szállítását jelzik. A számok következtében a UBS egyik elemzője úgy véli, hogy a világgazdaság reálértékű növekedése hamarosan nullára csökkenhet – írja a Business Insider.
Az egyik adatsor kapcsán a UBS szakértői lementek az építőipar mélyére.
Kimutatható ugyanis, hogy az elmúlt három évben lényegében megállt a növekedés a globális mozgólépcső- és lifttelepítésekben.
Ráadásul a jelenlegi várakozások szerint 2020-ban szintén nem várható bővülés. Bár ez önmagában talán nem tűnik túl érdekesnek, egyértelműen utal arra, hogy a legnagyobb épületek piaca évek óta gyengélkedik – egy ilyen építőipari trend pedig rendkívül veszélyes lehet a globális gazdaság növekedésére.
A UBS elemzői rámutattak, hogy bár érezhetők az erős infrastrukturális kiadások, az jól látszik, hogy az építőiparban egy globális, összehangolt stagnálásról van szó.
Ez különösen azt követően súlyos, hogy korábban majdnem egy évtizeden keresztül 5 százalék felett alakult az évesített növekedés.
A bank elemzői hozzátették azt is, az elmúlt években tapasztalt kínai építőipari lassulás már globálisan is érezteti a hatását.
Egy másik izgalmas, de ijesztő adat az Egyesült Államokból érkezett. Az úgynevezett Cass Freight Index méri ugyanis az áruszállítás éves alapú változását az Egyesült Államokban, és ez a mutató a tavalyi év végén meredek zuhanásnak indult, majd 2019-re lement negatív tartományba.
Ez azt jelenti, hogy az USA-ban egyre kevesebb árucikket szállítanak egyik helyről a másikra, ami egyértelműen negatív jelzés a gazdaság egésze számára.
A szállítások júniusban már a hetedik egymást követő hónapban zsugorodtak, és az áruszállítás gyengélkedése általában korai intő jelnek számít – mondják az AJ Bell befektetési ház szakemberei. A legutóbbi két nagy amerikai gazdasági beszakadás előtt (2000-ben és 2007-ben) ugyanis szintén megfigyelhető volt, hogy az áruszállítás elkezdte behúzni a féket. Korábban a lassulások következtében gyengülni kezdett a feldolgozóipari hangulatindex, majd végül összeomlott a részvénypiac. A második fázisba pedig akár már be is léphettünk, ugyanis a Markit által mért globális feldolgozóipari beszerzési menedzserindex elkezdett gyengülő várakozásokat mutatni a szektorban.