A kutatók és orvosok még mindig vizsgálják, hogy pontosan mi állhat annak a járványnak a hátterében, amely az e-cigarettázók körében ütötte fel fejét. A súlyos szövődményekkel járó tüdőproblémákat eddig több mint 500 esetben jelentették, és már legalább nyolc halálos áldozatot követelt. Az e-cigarettáról kezdetek óta megoszlanak a vélemények, hiszen míg a gyártók azt állították, hogy akár 95 százalékban is egészségesebb lehet, mint a hagyományos dohánytermékek, addig az orvosok és egészségügyi szakemberek jelentős része ezt erősen kétli.
Az e-cigaretta elleni hangokat a jelenlegi járvány tovább erősíti, ráadásul komoly gondot okoz az is, hogy egyre több fiatal kezd el dohányozni az ízesített készítmények miatt. A Juult, az Egyesült Államok és a világ egyik legnagyobb e-cigaretta gyártóját több államban is azzal vádolják, hogy a kiskorú tinédzsereket célozták meg marketingjükkel, és szoktatták rá őket ezáltal termékeikre.
Egy 2018-as tanulmány szerint az amerikai gimnáziumi végzős diákok 30 százaléka legalább évente egyszer használ valamilyen e-cigi készítményt. A National Institute on Drug Abuse pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy 44 éve nem történt olyan, hogy ennyi ember szokjon rá egy függőséget okozó készítményre.
Ezt a hullámot egyelőre úgy tűnik, hogy a Juul lovagolta meg a legjobban, hiszen a vállalat uralja az amerikai piac felét, a gyártó becsült értéke pedig eléri a 38 milliárd dollárt.
Ugyan az e-cigarettát úgy mutatták be, hogy segít leszokni a dohányzásról, de hamar rá kellett jönni arra, hogy az emberek valójában inkább csak átszoktak a készülékre. Ráadásul sok olyan tinédzser is kipróbálta és használja, akik előtte nem dohányoztak. Az e-cigi-járvány áldozatainak 16 százaléka még nem töltötte be a 18. életévét, a betegségben szenvedők legnagyobb csoportja pedig a 18 és a 34 év közötti fiatalok.
A Time egyik cikke kitér arra is, hogy 2011-ben csupán az amerikai gimnazisták 2 százaléka e-cigarettázott, míg ez az arány idén már 28 százalék, közülük pedig több mint félmillióan minden nap szívják a készítményeket. Ezzel szemben ugyan tíz százalékkal csökkent a dohányosok száma (16 százalékról 6 százalékra), azonban összességében így is 10 százalékkal emelkedett a nikotinos termékeket fogyasztó gimnazisták aránya (18 százalékról 28 százalékra).
A termékek többségét is úgy tervezték, hogy az vonzó legyen a fiatalok számára. A készülékek divatosak, színesek, a belevaló nikotinos folyadékot pedig több ízben is lehet kapni. Mivel a terméknek nincs olyan szaga, mint a hagyományos cigarettafüstnek, ezért nehezebb is vele lebukni, a Juul készüléke pedig úgy néz ki, mint egy pendrive, így könnyen el is rejthető. A Juul előtt is voltak e-cigarettát gyártó cégek, például a Blue és az NJOY, de ők nem alkottak maradandót.
A Juul viszont rendkívül trendinek számít a fiatalok között és a közösségi oldalakon is tarol, így hamar a gimnazisták kedvenc kiegészítője lett.
A Juul és az e-cigaretták kibontakozó uralmának azonban hamar véget vethetnek a döntéshozók. New York és Michigan már betiltotta a termékek értékesítését, Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke pedig szeptember 11-én bejelentette, hogy a kormány és a Food and Drug Administration (FDA) azon dolgozik, hogy az összes ízesített nikotintartalmú e-cigarettát betiltsák az amerikai piacon.
Éppen az íz a legvonzóbb a tinédzserek számára, ezt pedig az is alátámasztja, hogy a megkérdezett kiskorúak 80 százaléka azért szívja a termékeket, mert azok a kedvenc ízesítésével is elérhetőek.
Nem csak a döntéshozók, hanem több magánkézben lévő cég is nekiment az e-cigarettagyártóknak. A CBS és a Viacom is bejelentette, hogy többet nem reklámoznak ilyen termékeket televíziós csatornáikon, Kínában pedig a két legnagyobb e-kereskedelmi oldal, az Alibaba és a JD.com is eltávolította a készülékeket a kínálatából. Nemrég pedig az amerikai áruházlánc, a Walmart is jelezte, hogy többé nem árulnak e-cigarettákat és tartozékokat a boltjaikban.
A Juul mindemellett arra is számíthat, hogy polgári peres eljárások sorozata indul ellene a jövőben. Ennek a kezdetét jelezheti a 25 éves John McFaull ügye, aki Kentucky államban perelte be az e-cigarettagyártót, mivel szerinte a Juul nem tájékoztatta megfelelően a vevőket a termék nikotintartalmáról, az erre figyelmeztető felirat pedig csak idén szeptemberben került a dobozokra, pedig a termék már évek óta piacon van.
A vád kitér arra is, hogy a Juul agresszíven reklámozta a terméket a fiatalok számára a közösségi média - oldalakon azt sugallva, hogy az e-cigi trendi, szexi és a "menőséggel" azonos.