Bár a cukrászok és a tésztagyártók megrendeléseiből már érezhető, hogy közeleg az ünnepi szezon, a vásárlók többsége csak a karácsony előtti egy-két hétben igyekszik feltölteni az éléskamrát tojással. Míg 10-15 évvel ezelőtt az év vége előtt már jó egy hónappal bevásároltak a háziasszonyok, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szezon hossza egyre rövidül.
A legtöbben az ünnepek előtti egy-két hétre időzítik a nagybevásárlást
– mondta a lapnak Pákozd Gergely tojástermelő, a Pák-To Kft. üzemvezetője. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy napjainkban kevesebb fogyna tojásból karácsony környékén, sőt a téli ünnepkör a húsvét mellett az egyik legfontosabb időszakot jelenti a tojástermelés szempontjából.
Szabó Sándor, a Kereki Tojás Kft. ügyvezetője szerint a magyar tojás iránti kereslet már októberben és novemberben is élénk volt, az ünnep előtti időszakban pedig további növekedésre lehet számítani.
A bevásárlóközpontok nagyobb igénnyel jelentkeznek, mint a piac többi szereplője, ami azt mutatja, a karácsonyi bevásárlásokat ott ejtik meg a vásárlók – mutatott rá. Szijartó Attila, a kerekegyházi Szijártó Bt. tulajdonosa és vezetője szerint
az ünnepek táján a szokásos mennyiség háromszorosa vagy négyszerese fogy el a boltokban.
Az áfacsökkentésnek köszönhetően pedig egyre tudatosabbak a vásárlók. Míg korábban sokan a legkisebb, S-es méretű tojást részesítették előnyben, ma már sokkal inkább a nagyobb, M-es vagy L-es tojás a kelendő. Ez utóbbiak jelentős része magyar termelőktől érkezik az áruházakba.
A megnövekedett keresletnek köszönhetően az árak jellemzően emelkednek ebben az időszakban. Szijartó Attila szerint idén sem lesz ez másként.
"Áremelkedésre számítani lehet, már novemberben is drágábban szállítottunk be a felvásárlóknak, ebben a hónapban pedig további egy forinttal emeljük az átadói árakat" – jegyezte meg a kerekegyházi üzem vezetője.
A lap által megkérdezett termelők többsége ugyanakkor úgy látja, hogy
a késő őszi áremelést követően már nem várható további drágulás.
Ennek oka, hogy az európai uniós piacra nagyobb mennyiségű lengyel tojás érkezett, ami visszafogja az árak növekedését is. Szabó Sándor elmondta: az élénkülő kereslet hatására ősszel felfelé mozdultak az árak, a közepes méretű ketreces tartásból származó magyar tojás termelői ára átlagosan nettó 24,50 forint körül mozog, míg az importárué 23,50–25 forint. Erre rakódik rá a csomagolás és szállítás költsége, ezért a vásárlók ennél magasabb árakkal találkozhatnak a boltokban. A szakember várakozásai szerint bár további drágulásra nem kell számítani, a mostani szint az ünnepek után is megmaradhat.
Major Zsolt, a Major Kft. ügyvezető tulajdonosa szerint még mindig az import az, ami a leginkább meghatározza a magyar tojás értékét, magasabb árakra pedig csak akkor számíthatnak az ágazat szereplői, ha a nagy európai uniós tojástermelő tagállamokban – Lengyelországban vagy Spanyolországban – valamilyen rendkívüli körülmény miatt csökken a termelés.
"A magyar tojástermelés jelentős mértékben ki van szolgáltatva a külpiaci folyamatoknak. Ennek oka részben az, hogy nem tudjuk teljes egészében ellátni hazai áruval a piacot. A gazdaságok ugyanakkor azért nem mernek belevágni a termelés bővítésébe, mert a piaci helyzet nagyon bizonytalan" – fogalmazott az ügyvezető.
A bővítésnek minden bizonnyal meglenne a tere itthon, a mostaninál jóval több tojást fel tudna venni a hazai piac. Azonban egyes termelők szerint, vállalkozásonként eltérő, hogy milyen beruházásra lenne szükség, ágazati szinten azonban látható, hogy a piaci igényekhez igazodva, az alternatív tartásmódok irányába tolódhatnak el a fejlesztések.
A magyar termelők ugyanakkor rossz iránynak tartanák azt, hogy uniós szinten megszüntetnék a ketreces tartást,
hogy az így termelt tojások helyett az alternatív termelésből származó tojások piaca bővüljön. Mint egyikőjük elmondta: az alternatív tojástermelés legtöbb megoldása többe kerül, mint a hagyományos megoldások, ez pedig a fogyasztói árakon is érezteti hatását.