Idén, novemberig, összesen 57 533 új elektromos autót adtak el Németországban, míg Norvégiában csupán 56 893 darabot – írja a Bloomberg az országok hivatalos statisztikái alapján. Ezzel Németország először állt a régiós lista élére, mivel Norvégia 2010 óta minden évben tartotta magát Európa legnagyobb e-autó piacaként.
A 2010-es év egyébként azért volt fordulópont, mert akkor debütált a Nissan Leaf, az első tömeggyártású akkumulátorral működő személyautó.
A mostani számok arra is utalnak, hogy az elektromos autók technológiája egyre általánosabb az európai autópiac szívében. Ráadásul Németországban a Volkswagen, a BMW és a Daimler egyaránt jelentős elektromos áttörésre készül.
Norvégia korábban az igen bőkezű állami támogatások miatt lett az európai e-autók királya, de tekintve, hogy a skandináv állam lakossága mindössze 6,4 százaléka a németnek, ezért a növekedési potenciál igencsak limitált. Mindeközben a kontinens egészén látszik, hogy a kormányok egyre lendületesebben támogatják az e-autó vásárlásokat.
Ehhez jön még, hogy a német gyártók 2023-ra már 150 elektromos modellt kínálhatnak a piacon, és összesen 50 milliárd eurót fordíthatnak beruházásokra a területen.
A német és a norvég piac egyébként idén fej fej mellett haladt, és miután Norvégia az év nagy részében tartotta az elsőségét, a németek az elmúlt hónapban lendületet vettek, és mostanra megelőzték a skandináv piacot.
Eközben az is kiderült, hogy az új, akkumulátor-meghajtású járművek eladásai 27 százalékkal 3697 darabra csökkentek Norvégiában, míg Németországban 9,1 százalékkal 4651 darabra bővültek az értékesítések. Noha a német növekedés látványos, az elektromos autók még mindig csak igen kis részét adják a teljes európai piacnak.
Az idei harmadik negyedév régiós forgalomba helyezéseit nézve az látszik, hogy az elektromos járművek a teljes szám mindössze 3,1 százalékát adták.
Az egyes autómodelleket vizsgálva pedig világos, hogy hárman vezetik az eladásokat. Csak három olyan modell volt ugyanis, amely meghaladta a 8 ezres forgalomba helyezési számot novemberben: a Renault Zoe (8700 darab), a BMW i3 (8500) és a Tesla Model 3 (8100).
Az állami támogatások fontossága pedig globálisan is érezhető. A legjobb példa erre Kína, ahol már a negyedik egymást követő hónapban csökkentek az e-autók eladásai, miután a kormány visszavágta a támogatásokat.