A hétfői amerikai kereskedési napon a 24 éve alapított Amazon lett a világ legértékesebb nyilvánosan kereskedett vállalata, ahogy a társaság 796,8 milliárd dolláros piaci értékkel zárta a napot. Ezzel Jeff Bezos cége maga mögött hagyta a Microsoftot, amely 783,4 milliárd dollárt ér.
Jól látható azonban, hogy az elmúlt időszak jelentős mozgásokat hozott a legnagyobb cégeknél. Az Amazon piaci értéke ugyanis még szeptemberben átlépte az ezer milliárd dolláros álomhatárt is, majd az év végi részvénypiaci eladási hullám keményen visszafogta a piaci értékeket. A 2019 elején tapasztalt rali azonban most az élre tolta az Amazont.
A vállalat részvénye hétfőn 3,4 százalékos emelkedéssel 1629,51 dolláron zárt, és idén eddig 8,5 százalékos pluszban van.
Számos elemző igencsak optimista a céggel kapcsolatban, mivel a kiskereskedelmi óriás számos területen igen erős alapokkal és növekedési kilátásokkal rendelkezik. A CNBC összegyűjtötte, mely tényezők tüzelhetik föl a befektetőket.
Noha a Microsoft felhőalapú megoldásai gyorsabb ütemben bővülnek, az Amazon Web Services (AWS) továbbra is az iparág egyik legfontosabb szereplője.
Az AWS amellett, hogy most már 23 milliárd dollár fölötti bevételt ér el, a teljes felhőszektor 40 százalékát kontrollálja,
összesen több mint 140 különböző szolgáltatással.
Ráadásul az AWS földrajzilag is egyre szélesebb körben van jelen. A legújabb célpontok között ott van például Bahrein, Hongkong, Olaszország és Dél-Afrika, de mindeközben a cég versenyben van egy 10 milliárd dollár értékű szerződésért az amerikai Védelmi Minisztériummal is. Az AWS emellett több nagy vállalati partnerrel köt hosszú távú együttműködési megállapodásokat, és a jövőbeni bevételekre vonatkozó számok is folyamatosan emelkednek. Vagyis az AWS továbbra is az egyik legfontosabb szereplője lesz a felhőszektornak, ami komoly vonzerő lehet a befektetők szemében.
Bár az Amazon az elmúlt években számos különböző üzletágban terjeszkedett, az alapvető területe még mindig az e-kereskedelem. A cég jelentősége abból is látszik, hogy tavaly az amerikai e-kereskedelmi eladások durván feléért az Amazon felelt. A vállalat bevételének egyébként nagyjából 90 százaléka még mindig innen származik.
Továbbra is van azonban növekedési lehetőség az Amazon kereskedelmi üzletágában. A cég ugyanis csupán az amerikai kiskereskedelmi eladások (online és offline) 5 százalékát adja. Mindeközben a vállalat nem ragad le az amerikai e-kereskedelemnél. Lendületesen terjeszkedik olyan külföldi piacokon, mint India, illetve otthon is növeli jelenlétét a fizikai üzletek területén, például a Whole Foods fölvásárlásával.
Az Amazon sikerének egyik titka, hogy igencsak diverzifikált a cég növekedési motorja, vagyis számos különböző területen megvan a bevétel-növekedés lehetősége. Az egyik ilyen a hirdetési piac, amely hivatalosan az „egyéb" kategóriába tartozik a vállalatnál.
Ez az „egyéb" divízió azonban egyáltalán nem mellékes, mivel a mérete csak a tavalyi harmadik negyedévben 122 százalékos növekedést produkált, és átlépte a 2,5 milliárd dolláros szintet.
Egy másik izgalmas terület az egészségügy, ahol az Amazon tavaly megvette a PillPack nevű online gyógyszertárat. Emellett az Amazonnak már most is számos pénzügyi terméke van, de ez a terep még bőven rejt magában kiaknázható lehetőségeket. Tavaly például érkeztek olyan hírek, hogy a társaság egy olyan terméken dolgozik, amely erősen hasonlít egy folyószámlára.
További fontos cél Hollywood meghódítása az Amazon Studios segítségével.
Jeff Bezos cége saját gyártású műsorokkal igyekszik terjeszkedni, melyeket a Prime előfizetői érhetnek el.
Meg kell még említeni az Alexa nevű hangvezérelt asszisztenst, melynek egyik izgalmas aspektusa, hogy az Amazon azzal is pénzt keres, ha valaki az Alexát használja egyéb termékek megvásárlásához.
Végül két olyan tényező van még, amely elsőre kevésbé tűnhet fontosnak, azonban a befektetők szemében óriási előnyt jelenthet az Amazon számára más sztárokkal szemben. Az egyik ilyen a kisszámú, ám annál stabilabb vezetés. Jeff Bezos vezérigazgató körül ugyanis
egy S-Team nevű, állítólag kevesebb mint 20 főből álló csapat gondoskodik a cég stabilitásáról.
A legfontosabb itt az, hogy a csapat tagjai évek vagy évtizedek óta a vállalatnál dolgoznak, vagyis a top menedzsmentben igencsak alacsony a fluktuáció.
A másik a nagy botrányok hiánya a többi sztárhoz képest. Bár az Amazonnak is szembe kell néznie komoly kihívásokkal és kritikákkal, ez a befektetők szemében eltörpül például a Facebook adatkezelési botrányai vagy az Apple Kínában tapasztalt problémái mellett. Következésképpen ez piaci szempontból azt jelenti, hogy az Amazon részvénye most igen alacsony kockázatot jelent a fent említett növekedési lehetőségek mellett.