A koronavírus-járvány eddig 157 milliárd dollárnyi piaci értéket söpört ki a világ 116 tőzsdén jegyzett légiközlekedési vállalatából. Ez azt jelenti, hogy a részvényárfolyamok zuhanásai miatt a szektor piaci értékének 41 százaléka eltűnt. Sokan ugyanis olyan gyorsan égették el a készpénztartalékaikat, hogy jelenleg csupán kevesebb mint két hónapra elegendő tartalékuk van – írja a Reuters.
Közben az S&P Global Ratings nemrég úgy számolt, hogy a globális utasszám idén 30 százalékkal csökkenhet, és 2022-23 előtt nem is valószínű a teljes talpra állás.
Az iparág egyik legfontosabb szervezetének számító Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pedig arra jutott, hogy a szektornak összesen akár 200 milliárd dollárnyi kormányzati támogatásra is szüksége lehet ahhoz, hogy a légitársaságok talpon tudjanak maradni.
Eközben az elmúlt időszakban sorra érkeztek a hírek arról, hogy légitársaságok tömegével törlik a járataikat, illetve vágják vissza a kapacitásaikat – részben a bezuhanó kereslet, részben a közlekedési korlátozások miatt.
Jelenleg a cégek sorozatban állítják le az új megrendeléseiket, mivel igyekeznek készpénzt tartalékolni, de még így is súlyos likviditáshiány mutatkozik az iparágban. A Boeing például azt kérte az amerikai kormánytól, hogy legalább 60 milliárd dollárnyi tőkével segítsen be. Az amerikai légiközlekedési cégek egyébként már eddig is 50 milliárd dollárnyi támogatást kértek Washingtontól, amihez hozzácsaptak még néhány tízmilliárd dolláros adókedvezmény-igényt is.
Európában az Airbus szintén jelezte, hogy szüksége lesz kormányzati támogatásra, amennyiben a járvány hónapokig eltart – értesült a Reuters.
Legutóbb pedig Ausztrália és Tajvan jelezte, hogy segítséget nyújt a vállalatainak.
Az ausztrál kormány összesen 175 millió ausztrál dollárnyi (430 millió amerikai dollár) enyhítést jelentett be, mivel lemond bizonyos légiforgalmi díjakról.
Tajvan vezetése pedig kedden jelezte, a légitársaságai támogatásokért és hitelekért fordulhatnak a kormányhoz, hogy ellensúlyozni tudják a veszteségeiket. Emellett Svédország és Dánia szintén kedden közölte, hogy 300 millió dollárnyi hitelt biztosítanak a SAS-nak.
Ha csak a legfrissebb bejelentéseket nézzük a légiközlekedési cégek részéről, akkor is látszik, hogy igen nagy bajban van a szektor. A United Airlines például a kapacitásának 60 százalékát vághatja vissza áprilisban, beleértve a nemzetközi járatainak 85 százalékát.
Új-Zélandon az Air New Zeland egyelőre csak próbálja felmérni a károkat, de szintén drasztikus kapacitáscsökkentést jelentett be hétfőn.
A vállalat vezetője közölte, a cég 12 500 alkalmazottjának 30 százalékára nem lesz szükség a következő időszakban, de egyelőre próbálják minimalizálni az elbocsátásokat.
Közben az aucklandi nemzetközi reptér bejelentette, a nemzetközi utasok száma 44 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől.
Ausztrália második legnagyobb légiközlekedési vállalata, a Virgin Australia Holdings ezzel együtt jelezte, felfüggesztené a nemzetközi járatait március 30. és június 14. között, valamint a hazai kapacitásait a felére csökkentené – ez szintén elbocsátásokkal járna.
Egy ausztrál rivális, a Qantas Airways kedden bejelentette, a tervek szerint a nemzetközi kapacitások 90 százalékát megvágják, a céghez tartozó szingapúri Jestar Asia pedig teljesen leállna három hétre, március 23. és április 15. között.
A Singapore Airlines eközben azt tervezi, hogy megfelezi a kapacitását április végéig, de további csökkentések jöhetnek, amennyiben a nehézségek tartósan fennmaradnak.