Egy új társaság lépne be a kereskedelmi célú űrutazási üzletbe, ráadásul egy nem is hagyományos járművel. A Jane Poynter és Taber MacCallum által alapított új vállalkozás,
a Space Perspective egy léghajóra emlékeztető kapszulát szándékozik a Föld légkörének felső határáig repíteni egy nagy magasságú léggömb segítségével, amely a tervek szerint hat órás utazást kínálna akár nyolc utasnak is, fejenként 125 ezer dollárért, azaz 38,5 millió forintért.
A vállalat tervei szerint „Spaceship Neptune", azaz Neptun Űrhajónak hívott jármű kapszuláját mind a turisták, mind a kutatók hasznosíthatnák, hiszen körülbelül 30 kilométernyire emelkedne fel a felszíntől. Ez még nem számít űrmagasságnak a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség szerint, mely a 100 kilométeres magasságban húzódó Kármán-vonalat tekinti az űr határának, de az orbitális mozgás hívei már 80 kilométeres magasságot is űrmagasságnak értékelnek.
A hagyományos repülőgépek a légkör legelső rétegében, a troposzférában maradnak, legfeljebb 20 kilométer magasságig, az e feletti sztratoszférába csak a meteorológiai léggömbök ereszkednek fel, no meg persze az űrrepülőgépek, melyek egészen 690 kilométer magasságig is eljuthatnak. Ha addig nem is, de a sztratoszféráig bátran felemelkedne a Neptun, amely fantasztikus kilátást ígér a bolygónkra. Innen már látható a Föld görbülete is, így akár még a laposföld-hívők is segíthetik a Space Perspective üzleti terveit, hiszen ehhez az utazáshoz valószínűleg nem lesz szükség olyan komoly felkészültségre, mint az űrutazások esetében.
A hat órás utazás magában foglalja a két órás emelkedést, a két órás repülést a légkör tetején és a két órás visszatérést a Földre.
A társaság a floridai Kennedy Űrközpontból indítaná el a járműveket, visszafelé pedig az Atlanti-óceánig ereszkedne a jármű, ahonnan egy hajó szállítaná át az utasokat (és a Neptunt) a szárazföldre.
Itt látható egy bemutató videó a tervezett járműről, mely a Föld látványát is modellezi.
Az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) szabályozza majd az Space Perspective összes emberes repülését, a tervezett missziók kapcsán pedig a cégnek együtt kell működnie az Egyesült Államok illetékes hatóságaival is, aminek a kialakítása valószínűleg néhány évig még várat magára.
A Space Perspective alapítói karrierjük során már hoztak létre nagyon hasonló célokat szolgáló társaságot, ez a World View, ami egy sztratoszférikus léggömböket üzemeltető vállalkozás. Elsődleges feladata az áruszállítás, ideértve a kommunikációs és a Föld megfigyelésére szolgáló hardverelemeket is, de már ennek a cégnek is kitűzött célja volt az emberes repülés.
A Space Perspective egy ettől teljesen különálló vállalat, amely azt tervezi, hogy a floridai Kennedy Űrközpont Cecil űrkikötőjéből, valamint az alaszkai, hawaii és nemzetközi magántulajdonban lévő egyéb indítóhelyekről bocsát fel járműveket.
Az induló vállalkozás már a jövő év elején meg szeretné kezdeni a Neptune tesztjeit, egyelőre emberek nélkül.
Ez a szolgáltatás vonzó alternatívája lehet a Virgin Galactic, a Blue Origin vagy a SpaceX űrturizmussal foglalkozó cégek által kínált utazásoknak, még ha nem is érik majd el azok magasságát a földfelszíntől. A Space Perspective számára azonban elég lehet az a cél is, hogy beindítsa az emberek magas távolságban történő szállítását, nem is annyira azzal a céllal, hogy legyőzze vele a távolságokat, hanem sokkal inkább azzal, hogy vonzó élményt nyújtson azok számára, akik még a repülőgépeknél is nagyobb magasságokba vágynak, de nem akarnak ezért komoly kiképzésen részt venni.
Forrás: Techcrunch.com