A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
09:00KézilabdaBrazília-Magyarország
HUNPongrácz Bence
10:30CselgáncsIsmael Alhassane-Bence Pongracz
HUNPásztor Flóra
10:55VívásFlora Pasztor-Jacqueline Dubrovich
HUNAndrásfi Tibor
12:50VívásRuben Limardo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
13:30TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNMarozsán Fábián
15:00TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásGrainne Walsh-Ana Hamori
HUNMagyarország
19:30VízilabdaFranciaország-Magyarország
NyílNyíl

Az elektromos hajók hozzák el az üzemanyag-forradalmat?

Koronavírus, vírus, kereskedelmi hajó, konténerhajó, Görögország
A freight vessel as seen from the seafront of Thessaloniki city anchored at Thermaikos Gulf, Aegean Sea in Greece on April 7, 2020. The cargo ship carries containers shipment and is under the name Ef Emira, with IMO registration number 9357810, sailing under the flag of Marshall Islands. The ship waits to unload its merchandise at the Port of Thessaloniki, the second-largest container port in Greece but there is a delay in the port due to Covid-19 Coronavirus Pandemic. Snow covered Mount Olympus is visible in the background. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A tengeri szállítmányozás a fosszilis tüzelőanyagok egyik legnagyobb felhasználója, és mint ilyen, nyilvánvaló célpontja a tiszta energia forradalomnak. Az elektromos hajók hatalmas előrelépést jelenthetnének, azonban ehhez meg kell oldani a távolságból fakadó problémákat.
Vágólapra másolva!

Önmagában elektromos hajót gyártani nem különösebben forradalmi ötlet, azonban van egy hatalmas kihívás, amely az elektromos autóknál is jelentkezik. A távolság. A megoldás elméletben igen egyszerű: nagyobb akkumulátorokat kell készíteni. Az ID TechEx piackutató cég legutóbbi jelentése szerint pedig épp az elektromos hajók adhatnak hatalmas lendületet a nagyobb akkumulátorok gyártásának – írja az RT.com.

Az elemzés abból indul ki, hogy vegyünk egy átlagos elektromos autó akkumulátort, amely az Egyesült Államokban 67 kilowattórás (kWh). Egy kínai elektromos busz akkumulátora ehhez képest 210 kWh teljesítményű.

Ezzel szemben az Ellen nevű dán elektromos kompot összesen 4300 kWh kapacitású akkumulátorok hajtják. Az Ellen projekt megvalósítása öt évet vett igénybe, és 25,2 millió dollárba került. A hajó azonban még így is csupán csak 35 kilométert tud megtenni egy töltéssel.

Bár ez a 35 kilométer elsőre elképesztően kevésnek tűnik, nem szabad elfelejteni, hogy a hajók méretei sokkal nagyobb energiát igényelnek. Ráadásul az Ellen elég drága projekt volt, még akkor is, ha a tervek szerint 2000 tonnányi szén-dioxid-kibocsátást spórol meg.

Az elektromos hajók oldhatják meg a világ egyik legszennyezőbb iparágának problémáját Forrás: AFP/Nicolas Economou

Hogy mindez mennyire éri meg, annak eldöntése sok mindenen múlik. Az viszont jól látszik, hogy több ország is dolgozik az elektromos hajók fejlesztésén. Japán cégek például már 2022-re megépíthetik a világ első elektromos tankerét, amely 4000 kWh-s akkumulátorral 129 kilométert tudna megtenni.

Ennél különösebb a kínai megoldás. A kínai tankerek között ugyanis már ma is működik egy teljesen elektromos szállítóhajó, azonban elég ironikus, hogy épp szénszállítmányozásra használják. A helyi média szerint a hajó akkumulátora 2400 kWh-s, és 80,5 kilométert képes megtenni.

Végül Norvégiában ott van a Yara Birkeland projekt, melynek keretében a hajó nem pusztán teljesen elektromos, de teljesen önvezető is lenne, amikor elkészül.

Mindazonáltal az elemzők hangsúlyozzák, egyelőre az elektromos hajók nem tudnak versenyezni a fosszilis tüzelőanyagokkal működő társaikkal, legalábbis a távolságok és a teherbírás tekintetében.

Összevetésképpen, a tervek szerint a Yara Birkeland mintegy 120 TEU konténer kapacitást bírna el, és egy töltéssel mindössze 48 kilométert tudna megtenni. Ezzel szemben egy dízel meghajtású teherhajó akár 10-20 000 TEU kapacitást is elbírhat, mégpedig több ezer kilométeren. A TEU a szállítmányozásban használt standard fogalom, amely a konténerforgalom nagyságát jelöli. A TEU a 20 láb hosszúságú konténerre utal, és 1 TEU konténer kapacitás maximálisan nagyjából 21 600 kilogramm.

Egyelőre még nem lehet érdemben versenyezni a hagyományos teherhajókkal Forrás: Shutterstock/Sheila Fitzgerald

A fentiekhez jön még, hogy ilyen méretekben az akkumulátorok még mindig nagyon drágák. Az elektromos autók esetében tavaly kilowattóránként 156 dollár volt egy lítium-ion akkumulátor előállítási költsége, azonban egy hajó akkumulátora ennél drágább.

Ezzel együtt nem véletlen, hogy egyre több országban folynak fejlesztések.

A tengeri szállítmányozás ugyanis jelenleg a világ egyik legszennyezőbb iparága, tehát környezetvédelmi szempontból elengedhetetlen lesz valamilyen átalakítás a szektorban.

Az elektromos hajók egy lehetséges megoldást kínálnak, azonban ehhez még le kell küzdeni az akadályokat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!