Elkészült az első hazánknak szánt akkumulátoros hibrid villanymozdony
![Elkészült a Rail Cargo Hungaria számára kifejlesztett első villany-hibrid üzemű vontatómozdony](https://cdn.origo.hu/2023/12/P1ldLSOAKyGwRhBdu1Xk3JLF_m5FZR_stGcDNhbSBfc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2MwMmJiZWU5NDJhYjQ5MzNiMTllZDk0NzY0MjYyNzI3.webp)
Legördült a gyártósorról a Rail Cargo Hungaria számára kifejlesztett első villany-hibrid üzemű vontatómozdony – írja a vasúttársaság közleménye alapján a Magyar Nemzet. A járművet a világ legnagyobb vasúti járműgyártó vállalata, a CRRC Zhuzhou mérnökei tervezték, a gyártás a Hunan tartományban lévő üzemben történik.
A 2019-ben kötött szerződés értelmében a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. a Rail Cargo Hungaria által megadott paraméterek szerint fejleszti ki az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nullaemissziós tolató-, valamint a nagy teljesítményű vontatómozdonyokat. Az új járművekkel az RCH úttörő lépést tesz Európában a vasúti árufuvarozás jövőjének fenntartható biztosítása érdekében. Egyelőre két-két jármű készül, de ha a gépek teljesítik a társaság elvárásait, további húsz-húsz mozdony gyártására is lehetőség lesz. Az első tolatómozdony a tervek szerint az év végén készül el.
A vontatómozdony óránként akár 120 kilométeres sebességgel vontathat majd szerelvényeket. A technológia előnyei akkor mutatkoznak meg igazán, amikor a vonat felsővezeték-nélküli szakaszon továbbít kocsikat.
Ilyenkor ugyanis a mozdony az energiát a akkumulátorokból nyeri.
A villanymozdonyokkal vontatott áruszállító vonatok a felsővezetékkel ellátott pályákon nagy távolságokon gazdaságosan, sok árut képesek elszállítani, amikor azonban a célhoz közelednek, váltaniuk kell, hiszen az iparvágányokat, rendező pályaudvarokat, logisztikai parkokat csak dízel vontatással érhetnék el. Ez a gyakorlatban mozdonycserét jelent, ez pedig kevésbé hatékony, hiszen időben, költségben, személyzetben többletráfordítást követel.
A hibrid villanymozdony azonban képes rá, hogy a nyílt pályán áramszedős mozdonyként mozgassa a szerelvényt, majd a nyílt pályáról letérve, akár több tíz kilométeren át akkumulátoros üzemmódban eljuttassa el azt az átrakóhelyre, ami a Rail Cargo Hungaria esetében legtöbbször a BILK logisztikai központot jelenti.
Külön figyelmet érdemel, hogy
a villany-hibrid mozdonyok kiváltják a dízelmozdonyok használatát, így megelőzik a gázolaj elégetésével járó jelentős környezetszennyezést.
A Rail Cargo Hungaria a mozdonyokkal Magyarországon kívül várhatóan Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Észak-Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában lát majd el vontatási feladatokat.
Forrás: Magyar Nemzet