Ha egyetlen vállalat uralja egy termék piacának 80 százalékát egy országban, akkor általában két dolog történik. Vagy egyre keményebben szembe kell néznie a szabályozói szigorral, vagy elkezdenek megjelenni a versenytársak, hogy piaci részesedést szerezzenek maguknak. Jelenleg az utóbbi a helyzet a Tesla esetében az Egyesült Államokban – írja a 24/7 Wall St.
A Teslának ugyanis eddig még nem kellett különösebb szabályozói szigorral szembenéznie, de egyre több versenytársa kezdett el megjelenni az amerikai piacon, és Elon Musk cége lassan kezdhet is aggódni a többiek felfutása miatt. Csak az elmúlt időszakban két vállalat (a Nikola és a Workhorse Group) is tőzsdére lépett, felpörgetve ezzel az elektromos járművek és hibridek piacát.
Jóllehet a Tesla részvénye a közelmúltban hatalmasat szárnyalt, az elektromos autók teljes piaca továbbra is limitált, bár a növekedés jól érezhető. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legutóbbi jelentése szerint összesen 7,2 millió darabból állt tavaly az elektromos autók globális flottája, ami bár 40 százalékos növekedésnek számított 2018-hoz képest, a teljes globális autóállománynak még mindig csupán csak az 1 százalékát adta.
Közben pedig a Goldman Sachs éppen a múlt héten 1300 dollárra emelte föl a Tesla részvényének 12 hónapos célárfolyamát, ami igen optimista előrejelzésnek számít a bank részéről – a konszenzus 766 dollár körül van.
A Tesla egyébként pénteken 1544,65 dolláron zárta a kereskedést. A jelentős eltérések mögött részben az áll, hogy hatalmas eltérések vannak a Teslával kapcsolatban a befektetők körében. Egyesek szinte rajongásig imádják a vállalatot, míg mások szerint egy olyan buborékról van szó, amely hamarosan ki fog pukkadni.
A Teslának azonban nem a személyautók terén kell aggódnia a versenytársak miatt, az elektromos járművek terén itt továbbra is tartja az egyeduralmát az amerikai piacon. A nagyobb gondot a teherautók jelentik, mivel ezt a területet jelenleg olyan hagyományos szereplők dominálják, mint a Ford, a Volkswagen vagy a Daimler.
A Nikola és a hamarosan szintén tőzsdére készülő Hyliion viszont egyre látványosabban jelennek meg az elektromos és hibrid szállítójárművek piacán, amivel hosszabb távon a Teslának is fejfájást okozhatnak. Főleg, hogy utóbbiaknak (és a Workhorse-nak) olyan megrendelőik vannak, mint a FedEx, a UPS vagy a Walmart, ami hosszabb távon jelentős keresletet jelenthet.
Mindezt pedig már a befektetők is észrevették, aminek köszönhetően a Tesla versenytársai is egyre erősebben teljesítenek a tőzsdén. Ezzel együtt viszont a következő évek igen izgalmasak lehetnek az elektromos járművek amerikai piacán.
Jelenleg ugyanis úgy tűnik, a Tesla és az említett gyártók nem egy pályán versenyeznek, mivel a Tesla uralja a személyautók piacát, a többiek pedig a teherautók terepén küzdenek a részesedésért.
Ha viszont a most még kisebb cégek elkezdenek szeleteket kihasítani a Tesla tortájából, az idővel komoly fejfájást okozhat Elon Musk sztárvállalatának.