Az 1990-es évek közepe és a 2010-es évek eleje között született Z generáció alapvető átalakulásokat hozhat a világgazdaság minden szegmensében – mondják a Bank of America szakemberei. A fiatal nemzedék jövedelme pedig 2031-re már felül is múlhatja a megelőző Y generáció jövedelmét – írja a CNBC.
A bank szakemberei szerint a „Z generáció forradalom" már meg is kezdődött. Ez az első olyan nemzedék ugyanis, amely már teljesen online világban nőtt fel.
Ráadásul egy igen különös, a történelemben szinte példa nélküli helyzet állt elő a munkaerőpiacon.
Most ugyanis a fiatal munkavállalók diktálják a digitális ütemet, amihez az idősebbek igyekeznek alkalmazkodni. Vagyis egyre inkább az idősebb dolgozók tanulnak a fiataloktól, és nem fordítva.
Mindez pedig idővel anyagi előnyt is jelent majd a nemzedéknek – mondják a bank elemzői. A várakozások szerint ugyanis a Z generáció jövedelme a jelenlegi ötszörösére (33 ezer milliárd dollárra) nőhet 2030-ra, amikor már az egész nemzedék belép a munkaerőpiacra.
Ez azt jelentené, hogy addigra a globális jövedelmek több mint negyedét ez a generáció tenné zsebre, 2031-re maga mögé utasítva az Y generációt
– utóbbi csoport az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születetteket takarja.
Ráadásul a vagyoni átrendeződést az is fűti, hogy az 1960-as évek közepe előtt született nemzedékek egyre nagyobb mértékben örökítik át a vagyonaikat a fiatalabbaknak. Összevetésképpen, az 1928 és 1965 között született két nemzedék jelenleg mindösszesen 78 ezer milliárd dollárnyi vagyont tudhat magáénak – csak az Egyesült Államokban.
Ezzel együtt az is látszik, hogy a Z generáció tagjai közül 10-ből 9 feltörekvő piacokon él.
India különösen nagy Z generációs nemzedéket tudhat maga mögött – a teljes nemzedék ötöde itt lakik.
A jelentés rámutatott, mindeközben Indiában az oktatási és a technológiai infrastruktúra gyors fejlődése mellett az urbanizáció üteme is igen jelentős.
A Bank of America úgy látja, India mellett Mexikó, a Fülöp-szigetek, valamint Thaiföld lehetnek azok a feltörekvő piacok, melyek igen hatékonyan kihasználhatják a „Z generációs forradalmat".
A kutatás a fentiek mellett a Z generáció fogyasztási szokásait is vizsgálta. Ez a nemzedék ugyanis napi több mint 10 órát tölt el valamilyen mobileszközt használva, az online jelenlétük pedig lényegében folyamatos.
A Z generáció fele a mobiljáról streamel zenét, de a zeneipar mellett a videojátékok és az ételeket házhoz szállító cégek is igen jelentősen támaszkodhatnak a Z generáció kiadásaira.
Az is jól látszik, hogy ez a nemzedék többcsatornás vásárlónak számít, vagyis gyakran kombinálják az online és a fizikai bolti vásárlást. Az is fontos, hogy a Z generáció nem annyira árérzékeny, mint a korábbi nemzedékek, az olcsóság helyett sokkal inkább a nekik megfelelő minőséget és a fenntarthatóságot részesítik előnyben.