Elárulta Bill Gates, szerinte mit kellene csinálniuk az amerikaiaknak
![2018 spring meetings of the International Monetary Fund and World Bank Horizontal
Ennyit keresnek a leggazdagabbak – galéria](https://cdn.origo.hu/2023/12/SkXv4r2JZXExh5ebUp9lpPDggpj-7vEZKp8yrkFz_jo/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzdiYjBhMzNiYjVkNDQ4Njg4YmRiMGZkMDdhYmU5OGU0.webp)
Elsőre igen meglepőnek tűnő ötletet vetett föl Bill Gates, a Microsoft legendás alapítója.
A milliárdos szerint ugyanis az amerikaiaknak 100 százalékban szintetikus marhahúst kellene enniük.
Noha ez az amerikai fogyasztói szokásokat ismerve jelenleg nem tűnik reálisnak, vannak olyan szakértők, akik szerint Gates állítása alátámasztható – írja a 24/7 Wall St.
A Stanford University professzora, Rob Jackson úgy nyilatkozott, hogy
a szarvasmarhák és más kérődzők nagyüzemi tenyésztéséből származó károsanyag-kibocsátás majdnem akkora, mint a fosszilis tüzelőanyagokból származó metánkibocsátás.
Vagyis az állattenyésztés kétségkívül rendkívül szennyező iparágnak számít.
Gates azonban hozzáteszi, nem gondolja, hogy a legszegényebb országok fognak a közeljövőben áttérni a szintetikus húsokra.
Sokkal reálisabb volna, hogy a gazdagabb államok fogyasztói egyenek 100 százalékban szintetikus marhahúst.
Hozzátette, idővel könnyedén meg lehetne szokni az ízbeli különbséget.
A „szintetikus marhahús" alapvetően kétféle terméket jelöl. Az egyik a kifejezés klasszikus jelentése, vagyis a laboratóriumban, állati sejtek felhasználásával előállított hús.
Az Amerikai Szarvasmarha Tenyésztők Szövetsége egyébként petíciót nyújtott be a Mezőgazdasági Minisztériumhoz annak érdekében, hogy ezeket a termékeket ne lehessen hivatalosan marhahúsnak nevezni.
A megoldásnak egyébként egyelőre nem is a hagyományos állattenyésztők jelentik a legnagyobb akadályát, hanem a magas költségek. Az eljárás jelenleg még túl drága ahhoz, hogy ilyen léptékű tömeggyártásra, megfizethető módon alkalmas legyen.
A másik opció a globálisan is egyre népszerűbb „növényi húsok" kategóriája, amely mögött olyan sztárvállalatok állnak, mint például a Beyond Meat. Noha ezek a termékek hivatalosan nem tekinthetők „szintetikus húsoknak", a népszerűségük világszerte egyre nő. Amikor a Beyond Meat közzétette a legutóbbi negyedéves gyorsjelentését, 94 millió dolláros bevételről számolt be, ami 3 százalékos növekedés volt a megelőző év azonos időszakához képest.
Mindazonáltal a növényi húsok piaca az elmúlt években robbanásszerű növekedésnek indult, ami vállalatok egész sorának megjelenését hozta el. A Beyond Meatnek olyan versenytársai vannak, mint a Sweet Earth Brand, Gardein, a Happy Little Plants, a Boca Foods, az Impossible Foods, a Sweet Earth Brand vagy Lightlife Foods. Ráadásul számos cég mögött hagyományos nagyvállalatok állnak, vagyis a hátszelük is igen erős.
Noha a következő években csak még izgalmasabb lesz a hagyományos állattenyésztés és az alternatív megoldások közti verseny, egyelőre a Beyond Meat és társainak mérete eltörpül a klasszikus marhahúspiachoz képest.