A koronavírus a vásárlói szokásokat is megváltoztatta
![koronavírus, vírus, járvány, maszk, arcmaszk, védőmaszk, védőfelszerelés, Budapest, 2020, december, tél, bolt, közért, élelmiszer, vásárlás,](https://cdn.origo.hu/2023/12/yFbpczlfTPm8czjkUKiInTv1bSVZth1kunEN5wbwKGk/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2VlODg4ZTk0MmNhMTQzYzJiYjZiYTQwZWE0MjA0NjRk.webp)
Az összefoglalóból kiderül: a vírushelyzet legnagyobb vesztese a szolgáltatási szektor; nem volt olyan szolgáltatástípus, amelynél ne tapasztalták volna az igénybevétel visszaesését. Legnagyobb mértékben a nagyobb ruházati üzletek, a kisebb élelmiszerboltok, valamint a nagy bevásárló központok és az éttermek látogatottsága esett vissza a járvány hatására.
A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek fogyasztói kosarában
a tartós élelmiszerek és az egészségmegőrző készítmények aránya nőtt a legnagyobb mértékben
a koronavírus járvány hatására. Az egyes generációk vásárlási aktivitása jelentősen különbözik - hívták fel a figyelmet a kutatók.
A legerősebb fogyasztói aktivitást a Z generáció mutatta a járvány idején, a 18-25 év közöttiek tagjaiból került ki a nagy bevásárlóközpontok, a kisebb élelmiszerüzletek és főként az éttermek látogatóinak többsége a vírushelyzet idején - ismertették. A ruházati és tartós fogyasztási cikkek, valamint a művelődés és szórakozás kategóriájában az Y generáció tagjai (26-35 év) képviselték a legnagyobb fogyasztói bázist. A gyógyszereknél az idősebb, 56-65 év közötti válaszadók fogyasztása volt mintaátlagot meghaladó mértékű - tették hozzá.
Az eredmények alapján
a szolgáltatási szektor legfőbb vásárlói köre az X generáció (36-45 év) lett a járvány idején.
Ezen korcsoport tagjai mutatták a legnagyobb vásárlóerőt, mind a szépészeti szolgáltatások, utazási irodák, biztosító társaságok, cukrászdák és műszaki üzletek esetében is - jelezték.
A kutatók 6804 kérdőívet dolgoztak fel, a felmérés online módon zajlott.