Ázsiában a legdrágább luxuséletet élniük a gazdagoknak – írja a CNBC a Bank Julius Baer 2021-es felmérése alapján. A jelentés szerint a háttérben főként az áll, hogy a térség fizetőeszközei viszonylag stabilan vészelték át az elmúlt hónapok gazdasági nehézségeit, aminek köszönhetően tartósan magasan maradtak a luxuscikkek árai.
A jelentés szerint egyébként a világ dollármilliomosai (a legalább 1 millió dollárnyi befektethető eszközzel rendelkező magánszemélyek) számára legdrágább városok közül ötből négy Ázsiában található.
A globális toplistát Sanghaj, Tokió, valamint Hongkong vezeti, de a top5-ös listára felkerült még Tajpej is.
Az élvonalba egyetlen nem ázsiai város került be, Monaco.
A top 10-es listára a fentiek mellett az alábbi városok kerültek fel (sorrendben): Zürich, Párizs, London, Szingapúr, New York.
Az élen változás volt a tavalyi évhez képest, ahogy Sanghaj első helyre ugrott, Hongkong pedig elvesztette az aranyérmét, és lecsúszott a harmadik helyre.
Az egyes régiók tekintetében Európa és a Közel-Kelet futott be a második helyre, elsősorban az euró és a svájci frank ereje miatt.
Az amerikai kontinens azonban igen olcsó lett a gazdagok számára, ahogy az amerikai és a kanadai dollár is jelentősen gyengült az elmúlt hónapokban.
A kutatás alapját az képezte, hogy megnézték, hogyan változtak a világ nagyvárosaiban a kifejezetten luxuscikkeknek minősülő termékek és szolgáltatások árai. Az árak változásai mellett az is látszott, hogy a milliomosok fogyasztói szokásai is átalakultak 2020-ban, vagyis a leggazdagabbakat is érintették a koronavírus-járvány hatásai.
Az olyan tételek a kiadások között, mint a személyi edzők, az esküvőszervezés, a szépészeti beavatkozások (botox) vagy a zongoravásárlás háttérbe szorultak, viszont népszerűbbek lettek a kerékpárok, a futópadok, az egészségbiztosítási termékek vagy a technológiai cikkek (például laptopok, telefonok).
Amerikai dollárban számolva
a legnagyobb árcsökkenést a női cipők (mínusz 11,7 százalék), a szállodai lakosztályok (mínusz 9,3 százalék), valamint a borok (mínusz 5,3 százalék) szendvedték el.
A legnagyobb árnövekedést a karórák (6,6 százalék), a whiskyk (9,9 százalék), valamint a business class repülőjegyek (11,4 százalék) kapcsán lehetett kimutatni.
A jelentés összeállítói szerint arra lehet számítani, hogy az ázsiai városok továbbra is kiemelkedően drágák lesznek a gazdagok számára. A legnagyobb változás pedig Indiában várható. Az országban található ugyanis az egyik leginkább megfizethető város (Mumbai), azonban minden jel szerint az indiai gazdasági növekedés meg fogja drágítani az életet a helyi gazdagok számára.
Mindeközben Kína tartósan maradhat az élen a luxuscikkek piacán, ráadásul a piaci részesedése is egyre bővül majd. 2025-re az ázsiai óriás adja majd a globális luxuspiac 47-49 százalékát, míg Amerika részesedése 16-18, Európáé pedig 12-14 százalék lehet.
A trendek szempontjából arra lehet még számítani, hogy két nagy változás határozza meg a következő időszakban a fogyasztói szokásokat.
Az egyik a fenntarthatóság és a tudatosság, a másik pedig az élmények szerepének növekedése a fizikai javakkal szemben.
Előbbi esetében olyanokra kell gondolni, mint az elektromos autók népszerűségének növekedése, az étkezési szokások megváltozása, vagy a fast fashion termékek visszautasítása. A jelentés szerint ezeket a trendeket elsősorban a fiatalabb nemzedékek, tehát az Y és a Z generációk (az 1980 után születettek) hajtják.