Kiderült, mikortól lesz olcsóbb elektromos autót gyártani a hagyományosakhoz képest
![Mennekes charging plug in an E-Golf recharge VOLKSWAGEN connected power source Umwelt Schleswig-Holstein climate change charge column load up Energiequelle ELECTRICITY PARKING SPACE socket energy Germany Stromtankstelle Alternative VW charge E-Mobility La](https://cdn.origo.hu/2023/12/GPqLMoF_8rQ1C6tqRHZzaeIomtTg2bHnsgmeBepR1v4/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2JiOTk4N2M2Y2M3YjRlNjRhYTUyYmVmNTk0YTVjNDEw.webp)
Hatalmas felfutás előtt állnak az elektromos autók. Egy friss kutatás szerint 2027-re ugyanis már olcsóbb lesz elektromos járműveket gyártani, mint hagyományos modelleket. Ráadásul a következő évtizedben az elektromos autók uralhatják az újautók piacát – írja a The Guardian.
A BloombergNEF jelentése szerint 2026-ban a nagyobb elektromos járművek (mint a szedánok vagy a SUV-ok) előállítási költsége már alacsonyabb lesz, mint a benzines vagy dízeles modelleké. Majd a rákövetkező évben a trend az egész autóipart eléri.
Ahogy pedig az akkumulátorok gyártási költsége drasztikusan csökkenni fog a következő években, a fogyasztók pénztárcáját is érinteni fogja a folyamat.
A következő hat év során tehát, köszönhetően az állami támogatásoknak is, a vásárlóknak egyre megfizethetőbbek lesznek az elektromos autók.
Jelenleg egy közepes méretű elektromos autó átlagára (adók nélkül) 33.300 euró, szemben a 18.600 eurós benzines átlagárral. 2026-ra viszont mindkét típus ára 19.000 euró körül alakulhat. 2030 aztán az elektromos modellek (adótól független) átlagára lemehet 16.300 euróra, míg a benzines autóké 19.900 lehet. Vagyis
az évtized végére már a vásárlóknak is olcsóbb lehet elektromos autókat venni, mint hagyományos modelleket.
Ráadásul a Bloomberg jelentése kifejezetten konzervatívnak számít. A UBS például azzal kalkulál, hogy már 2024-ben paritásba kerülnek az elektromos és a hagyományos autók költségei. Abban azonban vita van az elemzők között, hogy az új akkumulátorok költségei ugyancsak folyamatosan csökkennek-e majd a következő években.
Egy nonprofit szervezet, a Transport & Environment például azzal számol, hogy
az új akkumulátorok költségei 58 százalékkal csökkenhetnek 2020 és 2030 között, elérve a kilowattóránkénti 58 dolláros szintet.
Ez azért fontos, mert az elemzők szerint igen komoly lélektani határ átlépését jelentené, ha sikerülne lemenni a kilowattóránkénti 100 dolláros költség alá.
Az elektromos autók eladásai egyébként jelentősen megugrottak 2020-ban, különösen az Európai Unióban és Kínában. Az iparági szervezetek azonban folyamatosan biztatják a kormányokat, világszerte, hogy támogassák az elektromos autók vásárlását.