A szaktárca az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében tájékoztatott arról, hogy Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházások megvalósításához nyert el forrást. A többi között már megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapest és Pozsony között már teljes értékű a sztrádakapcsolat. Legutóbb a varsói gyorsvasút hazai szakaszának környezetvédelmi munkarészei kaptak támogatást idén nyáron.
Az Európai Bizottság 2021. szeptember 16-án tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozás Eszköz első közlekedési pályázati felhívását az új uniós pénzügyi időszakban. A CEF2 az eddigiekhez hasonlóan a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken.
A közlekedés fejlesztésére a most megnyílt pályázati felhívásban összesen 7 milliárd euró érhető el.
2022-ben és 2023-ban hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható. A CEF2 új elemként önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai hasznosításra is alkalmas mobilitási projekteket - írja az ITM.
Magyarország és 14 másik tagállam az úgynevezett kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, hazánk esetében ez 802 millió eurót tesz ki.
A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok egymás közti versenyében talál majd gazdára. Az első pályázaton induló magyar projekteket a tervek szerint még idén kiválasztja a kormány. A felhívás benyújtási határideje 2022. január 19., a támogatási döntések jövő nyáron születhetnek meg.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium legutóbb júliusban nyert el mintegy 2 milliárd forint CEF-forrást a Budapest-Varsó nagysebességű vasút hazai szakasza előkészítésének folytatásához. A következő évtizedben megépülő gyorsvasút a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, egy ausztriai leágazással beköti a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba a térséget. Felerészben a CEF finanszírozhatja Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar új összekötésének környezetvédelmi munkarészeit is. A fővárosi kapcsolat a varsói és kolozsvári gyorsvasutak átkelési szakaszaként is szolgálna, magába foglalja azok kulcsfontosságú budapesti állomásait.
Az ITM eddigi sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A támogatott beruházások közé tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is
- olvasható az ITM közleményében.