Már pályázhatók a legújabb uniós közlekedésfejlesztési források

Déli összekötő vasúti híd, Duna-part, építkezés, folyópart, Duna, 2021
Budapest, 2021. augusztus 3. A Rákóczi híd és az újjáépülő déli összekötő vasúti híd a Mol épülő székházából fotózva 2021. augusztus 3-án. MTI/Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Hétmilliárd eurós keretösszeggel megjelent az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) első közlekedési pályázati felhívása az idén indult uniós költségvetési ciklusban - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Vágólapra másolva!

A szaktárca az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében tájékoztatott arról, hogy Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházások megvalósításához nyert el forrást. A többi között már megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapest és Pozsony között már teljes értékű a sztrádakapcsolat. Legutóbb a varsói gyorsvasút hazai szakaszának környezetvédelmi munkarészei kaptak támogatást idén nyáron.

Az Európai Bizottság 2021. szeptember 16-án tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozás Eszköz első közlekedési pályázati felhívását az új uniós pénzügyi időszakban. A CEF2 az eddigiekhez hasonlóan a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken.

A közlekedés fejlesztésére a most megnyílt pályázati felhívásban összesen 7 milliárd euró érhető el.

2022-ben és 2023-ban hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható. A CEF2 új elemként önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai hasznosításra is alkalmas mobilitási projekteket - írja az ITM.

Magyarország és 14 másik tagállam az úgynevezett kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, hazánk esetében ez 802 millió eurót tesz ki.

A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok egymás közti versenyében talál majd gazdára. Az első pályázaton induló magyar projekteket a tervek szerint még idén kiválasztja a kormány. A felhívás benyújtási határideje 2022. január 19., a támogatási döntések jövő nyáron születhetnek meg.

Az ITM eddigi sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A támogatott beruházások közé tartozik a a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium legutóbb júliusban nyert el mintegy 2 milliárd forint CEF-forrást a Budapest-Varsó nagysebességű vasút hazai szakasza előkészítésének folytatásához. A következő évtizedben megépülő gyorsvasút a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, egy ausztriai leágazással beköti a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba a térséget. Felerészben a CEF finanszírozhatja Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar új összekötésének környezetvédelmi munkarészeit is. A fővárosi kapcsolat a varsói és kolozsvári gyorsvasutak átkelési szakaszaként is szolgálna, magába foglalja azok kulcsfontosságú budapesti állomásait.

Az ITM eddigi sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A támogatott beruházások közé tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is

- olvasható az ITM közleményében.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!