Az „S" Modell Ruházati Kereskedelmi Társaság 1980-ban alakult,
az üzlethálózat kezdetben a Skála-COOP leányvállalata volt.
A butikkal kapcsolatos koncepció az volt, hogy drága, elsősorban nyugati importtermékekkel láthassák el a vagyonosabb hazai vásárlókat.
Magyarországon ezek a lila ernyős arculatukról felismerhető, luxust kínáló üzletek ezt megelőzően példa nélküliek voltak.
Ugyanakkor hamar népszerűvé is váltak, és így sorra nyíltak a hasonló boltok, leginkább a fővárosban, de voltak kirendeltségek például Dunaújvárosban, Nyíregyházán, Egerben, Tatabányán, Kecskeméten, Szekszárdon, Győrben, Miskolcon, és Pécsett is. A vállalat szándékosan kisebb, alig néhány tíz négyzetméteres alapterületű üzletek nyitására törekedett, ezzel is az exkluzivitást hangsúlyozva. Emellett különösen sokat adott a reklámra és a marketingra - erről cikkünk második oldalán részletesen is olvashat -, és a kor legszebb modelljeivel reklámozták a divatárukat.
Galériánkban megnézheti az évtizedekkel ezelőtti csinos lányokat és a divatot! Kattintson a képre!
1982-ben az „S" Modell akkori igazgatónője, Bányai Béláné, egy interjúban arról is beszélt, hogy a lakosság mely rétegéből jönnek leginkább a vevőik.
„Fizetőképes keresletre számítunk. Olyan árukat biztosítunk, amelyeket azelőtt nem lehetett kapni. Ne kelljen külföldre utazni, valutát adni értük. Van segédmunkás vevőnk, aki időnként szívesen áldoz egy-egy különleges darabra. Értelmiségiek, akik gyakrabban szánnak divatholmira pénzt. És fiatalok, akik minden másról, még az evésről is lemondanak egy-egy szebb modellért - magyarázta. Persze, erős forráskritikával kell fogadni a segédmunkás vevőkről szóló propagandisztikus szöveget, viszont az igazgató akaratlanul is sokat elárult a kor hiánygazdaságáról a ruháért evésről is lemondó fiatalok képével.
A butik egyediségéhez tartozott, hogy bizonyos összegű vásárlás felett EZ A DIVAT újsággal, alkalmanként virággal köszönte meg az üzletvezető a bizalmat, sőt a jellegzetes „S" Modell vállfa is elvihető volt. Még kártyanaptár - a kor jellemző hobbija volt a kártyanaptár gyűjtés - is jelent meg a cég neve alatt, egy ilyenről készült felvétel látható alább:
Az „S" Modell kínálatához tartozott a kisszériás gyermek – bakfis - női konfekció; a különleges kötöttáru; a kivételes szabadidőruhák; a kellemes sportöltözékek; strandöltözék, bőr- és nemes szőrme; sikkes öltözék kiegészítők: öv, táska, kendő, sapka, sál, bizsu, illatszerek és kozmetikumok. A cég ugyanakkor meglehetősen sokat foglalkozott a marketinggel is.
Az egyik legemlékezetesebb „S"Modell reklám valószínűleg ez volt:
A „Különleges az S..." mottóval ismertté vált üzlet 1986-ban önálló lett, az exkluzív áruválaszték jelentős része továbbra is importból származott, illetve a tőkés exportra dolgozó szövetkezetektől.
Az alapanyagot és a szabásmintát a divatdiktáló országokból kapta, a hazai szövetkezetek és gyárak feladata pedig a konfekcionálás volt.
Összesen 31 darab „S" Modell ruhaüzlet nyílt az országban (16 Budapesten és 15 vidéken a Figyelő gazdasági szakfolyóirat 1992. szeptember 10-i száma szerint). Az üzlethelyiségek kis alapterületükkel is hangsúlyozták az exkluzív jelleget. A butikok ismertetőjegye a lila szín, valamint a portált díszítő lila kagylóernyő.
A következő oldalon bemutatjuk, ki volt e népszerű butiklánc arca, és mi köze az üzlethet az egyik legismertebb magyar festőművésznek. Kérjük, lapozzon!