Miközben a kínai vásárlók folyamatosan fordulnak a hazai elektromosautó-márkák felé, Indonézia természeti erőforrásai hatalmas lehetőséget jelentenek az akkumulátor-gyártásban. Ázsia egésze pedig már lassan maga mögé szorítja az Egyesült Államokat és Európát az elektromos autók piacán – írja az Oilprice.com. Felmerül tehát a kérdés, mennyire fenyegetik a Tesla pozícióját az ázsiai, és különösen a kínai versenytársak?
Egy nemrég közölt felmérés szerint a kínai fogyasztók elsősorban az árra és a teljesítményre figyelnek, amikor elektromos autókat vásárolnak.
Miközben pedig tavaly az általános autópiaci kereslet csökkent, a helyi elektromos autókat gyártó cégek, mint a Nio, a Xpeng vagy a Li Auto stabil eladásokat produkáltak, lendületes részvénypiaci növekedések mellett.
Bár továbbra is a Tesla a piacvezető az elektromos autók területén, az innovatív kínai startupok hamarosan reális fenyegetést jelenthetnek Elon Musk cége számára. A Nio például sokkal olcsóbb modelleket árul, ami komoly vonzerő lehet – még akkor is, ha számos extrát kínál magasabb árakon.
Ráadásul Kína a világ egyik leggyorsabban növekvő elektromosautó-piaca, melynek globális részesedése 2022-re elérheti a 11-14 százalékos szintet – lemaradva Európa 12-15 százalékos részesedése mögött.
Ha pedig csak a jelenlegi méretet nézzük, akkor Kína a világ legnagyobb piaca, a 2019-ben mért, nagyjából 1,2 millió eladással.
Ahogy pedig a kínai gazdaság a versenytársainál gyorsabban kezdett el talpra állni a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásaiból, az elemzők arra számítanak, hogy a kínai elektromosautó-piac a következő években gyorsabb növekedést produkálhat, mint az amerikai. Az sem mellékes, hogy a kínai kormány igen komoly ösztönzőkkel támogatja a piaci növekedést.
Ezzel párhuzamosan a szakértők Indonéziára is figyelnek, ahol az ország nyersanyagkészletei (főként a nikkel, a réz és a bauxit terén) komoly növekedési potenciált jelenthetnek az akkumulátor-gyártásban. Indonézia rendelkezik a világ nikkelkészletének mintegy negyedével, a fém pedig a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb összetevője. Nem meglepő tehát, hogy az ország meghatározó szereplő kíván lenni a globális ellátási láncban. Az indonéz kormány emellett 2033-ig 35 milliárd dollárt kíván beruházni az akkumulátor-gyártásba.
Az ázsiai piacokon még Japán jelenthez igazán izgalmas területet a Tesla számára. Az amerikai vállalat ugyanis továbbra is elég erős a szigetországban,
azonban a felmérések szerint a japán lakosság többsége jobban ismeri az olyan, helyileg sokkal beágyazottabb gyártókat, mint a Nissan.
Következésképpen, a Teslának mindenképpen jelentős figyelmet kell majd fordítania az ázsiai piacra, a szakértők pedig várhatóan érdeklődve követik majd, Kína milyen növekedést produkál az elektromos autók terén a következő években.