Továbbra is lenyűgöző emelkedést mutat a lítium a kínai nyersanyagpiacon, miközben az országban tavaly az elektromos járművek értékesítése rekordot döntött. 2021-ben ugyanis nagyjából 3 millió darab elektromos autót értékesítettek a világ második legnagyobb gazdaságában, ami 160 százalékos növekedésnek felelt meg – írja a Mining.com.
A kínai vásárlók szerepe egyébként is nagyon jelentős az elektromos autók piacán. A becslések szerint a kínai piac felel a globális értékesítések durván 60 százalékáért.
Mindeközben a Kínában kereskedett lítium-karbonát árfolyama hétfőn új rekordot döntött, ahogy a piaci szereplők számára egyre világosabb az elektromos járművek iránti erősödő kínai kereslet. A lítium az akkumulátorok legfontosabb alapanyaga.
A növekvő kereslet pedig nemcsak az autógyártók, de a bányacégek részvényeire is kedvező hatással van. A Ganfeng Lithium például még novemberben írt alá egy hosszú távú megállapodást a Teslával, és a cég azt közölte, hogy
a 2021-es nyeresége akár 437 százalékos növekedést is produkálhat,
köszönhetően az iparág gyors fejlődésének.
A lítium drágulása azonban problémát is jelenthet az elektromos autók szélesebb iparágában. Ahhoz ugyanis, hogy a szektor növekedése tartósan erős és versenyképes legyen a hagyományos autógyártókkal szemben, arra lenne szükség, hogy az elektromos modellek gyártási költsége folyamatosan csökkenjen.
Ha azonban a lítium ára tartósan magas lesz, akkor kitolódhat az időpont, amikor a hagyományos és az elektromos autók gyártási költsége paritásba kerül.
A BloombergNEF számításai például arra jutottak, hogy ha idén csupán 2 százalékkal emelkednek az akkumulátorgyártás költségei, akkor az két évvel (2026-ra) kitolhatja a paritás elérésének időpontját az eddig várthoz képest.
Vagyis a lítium jelentős áremelkedése egyfelől számos szereplőnek jelentős profitot hoz, azonban az elektromos autók iparágának tartós fejlődését némileg akár hátráltathatja is.