Áthelyezheti a termelést a Volkswagen Németországból, a Cseh Köztársaságból és Szlovákiából Észak- vagy Délnyugat-Európába, ha a régiót továbbra is földgázhiány sújtja – közölte a vállalat. Az autógyártónak jelentős termelőegységei vannak Németországban, valamint Szlovákiában és Csehországban, amelyek az orosz gáztól leginkább függő államok közé tartoznak. Középtávú alternatívaként a gázhiányra nagyobb földrajzi koncentrációval, a gyártási kapacitás áthelyezésével vagy műszaki alternatívákkal reagálhatunk, akárcsak korábban a félvezetőhiány és más ellátásilánc-zavar esetében tettük – fejtette ki Geng Wu, a Volkswagen beszerzési vezetője.
Miután Oroszország minimálisra csökkentette az Európába irányuló gázszállításokat, egyre nagyobb az aggodalom Németországban a földgázadagolás esetleges bevezetése miatt. Ugyan a gáztárolók szintje a tervezettnél korábban érte el a 90 százalékos töltöttségi szintet – ami enyhítette az akut hiánytól való félelmeket ezen a télen –, de
Németországnak az orosz szállítások nélkül a jövőben is komoly problémát jelent a tárolók feltöltése.
A Volkswagen bejelentésére rímel a német műanyaggyártó Covestro vezérigazgatójának nyilatkozata is, amely szerint a vállalatnál ugyan nem számítanak gázhiányra a télen, ám Markus Steilemann szerint a régióban kialakult extrém energiaköltségek miatt nem hajtanak végre kapacitásbővítő beruházásokat Európában. A bővülést elsősorban Ázsiában várják, ahol az árak lényegesen alacsonyabbak – mondta Steilemann egy berlini klímakonferencián.
Visszatérve a Volkswagenhez,
Délnyugat-Európa vagy Észak-Európa tengerparti zónái lehetnek a termelés esetleges áthelyezésének haszonélvezői, hiszen mindkét régiónak kiváló a hozzáférése a tengeren át érkező cseppfolyósított földgázhoz (LNG)
– mondta a Bloombergnek a Volkswagen szóvivője. A csoportnak egyébként már vannak autógyárai Portugáliában, Spanyolországban és Belgiumban is, ahol mindenütt LNG-terminálok is találhatók. A Volkswagen mindemellett hangsúlyozta, hogy a „lehető legjobban" felkészült a téli gázhiányra, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki a magas gázárak miatt, különösen a beszállítóit félti az áremelkedéstől.
A politikusoknak is közre kell működniük a gáz és az áram jelenlegi, ellenőrizetlen árrobbanásának megfékezésében – jelentette ki Thomas Steg, a VW külkapcsolatokért felelős vezetője. „Ellenkező esetben különösen a kis és közepes energiaigényű vállalatoknak súlyos problémáik lesznek az ellátási láncban, és kénytelenek lesznek csökkenteni vagy leállítani a termelést – tette hozzá.