"Magyarország is pályázott, az azóta megszűnt közlekedési tárca, a TIM részéről még szeptemberben készítettük elő és adtunk be pályázatot a román közlekedési tárcával közösen a Bécs-Budapest-Nagyvárad és a Bécs-Budapest-Arad 2-2 óránkénti ütemes kapcsolat létrehozására" - írja Facebook-posztjában Vitézy Dávid.
Jó hír, hogy az Európai Bizottság tegnapelőtt tette közzé a 10 győztes, kiválasztott és támogatott vasúti szolgáltatásfejlesztést és ez is közte van - ez pedig a budapesti Déli Körvasút számára is egy újabb fontos megerősítést jelent az Európai Unió részéről
- emeli ki Vitézy.
A benyújtott pályázat szerint a koncepció része - a már korábban elnyert közvetlen CEF uniós forrásokból folyó beruházás részeként – a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat menetidejének 15 perccel való rövidítése. Ez a vasútbiztonsági rendszerek fejlesztésének köszönhetően a hegyeshalmi határmegállás kiiktatásával történhet meg. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a Budapest-Bécs szakaszon a mai óránkénti nemzetközi követés félórásra sűrítése megtörténhessen, akár az államvasutakon kívül más szolgáltatók közreműködésével.
Vitézy hozzáteszi:
A sűrített vonatokból minden második vonat óránként a fejpályaudvarokon való lassú irányváltás helyett a Déli Körvasúton haladna át Budapesten, Kelenföld után az újonnan kiépítendő Közvágóhíd és Népligetállomásokat érintve,
és így továbbhaladva Szolnok felé, egyúttal gyors belföldi, vidék-vidék kapcsolatokat (pl. Mosonmagyaróvár-Szolnok, Győr-Békéscsaba) is létrehozva."
Szolnoktól pedig 2-2 óránként ütemesen haladnának tovább Arad és Nagyvárad felé ezek a nemzetközi vonatok, új minőségű és gyorsaságú kapcsolatot nyitva Magyarország és Bécs felől Erdélybe, s így kihasználva a magyar és román oldalon is zajló jelentős pályafejlesztéseket.
Ezen beruházások révén a 160 km/h pályasebesség és az ETCS L2 vonatbefolyásolás kiépítése szinte minden érintett szakaszon jelenleg is zajlik, változatos stádiumban.
Ahhoz, hogy ez a menetrendi vízió megvalósuljon, ezeknek az infrastrukturális fejlesztéseknek el kell készülnie, Romániában nemrég szerződték le a munkákat a kivitelezőknek a helyreállítási alap forrásaiból, Magyarországon az érintett fővonalakon számos nagyberuházás lezárult, a vonatbefolyásolás kiépítése és az utolsó, határmenti szakaszok kiépítése van még folyamatban a két vonalon Püspökladánytól és Békéscsabától a román határpontokig. És persze az egész nem működik, ha Budapesten nem épül ki a Déli Körvasút, melyre Magyarország tavaly decemberben ismét pályázott és melyet az Európai Bizottság már többször elvi támogatásban részesített, de az építkezést a helyi vasútellenzők bírósági támadásai folyamatosan akadályozzák.
A szakember a Facebook-bejegyzésben hangot ad annak, hogy: "nagyon bízom benne, hogy a Fővárosi Ítélőtábla megsemmisíti a bíróság nemrégiben hozott döntését a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyének újbóli felfüggesztéséről, hisz ahogy ebből a példából is látszik, nem csak regionális és agglomerációs vagy Magyarországon belüli, hanem összeurópai érdek is a budapesti vasúti szűk keresztmetszetek felszámolása, a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód, a vasúti közlekedés továbbfejlesztése és a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósításának folytatása. Az Európai Bizottság mostani döntése tehát a Déli Körvasút újabb fontos támogatása."
Magyarországot érintően még egy pályázat nyert: egy osztrák magánvasút, a Westbahn a jelenleg Bécsben végződő Münchenből érkező vonatainak Budapestig meghosszabbítására kapott támogatást az EU-tól. Ez várhatóan a most beszerzett emeletes kínai CRRC motorvonatokkal történhet majd meg és igen jól illeszkedhet a fenti menetrendi koncepcióba, ha sikerül a különböző állami és magánszereplők érdekeit megfelelően összehangolni.