A különböző adózási könnyítések miatt kifejezetten jó döntés a diákmunkások alkalmazása. Mondhatni win-win alapon működik, jó a munkaadónak és a jó a munkavállalónak is. Az állandó munkaerő mellett egy átlagos cégnek jellemzően a nyári szabadságolások idejére vagy szezonális munkára lehet szüksége további munkatársak bevonására. Sokszor azonban nem kifizetődő csak ezért munkaerőtoborzási kampányokat indítani és végigvinni egy folyamatot, hiszen néhány hónapról van csak szó. Ilyenkor lehet jó megoldás a diákok bevonása, akiket jellemzően iskolaszövetkezeteken keresztül lehet elérni.
Sok diák dolgozik iskola mellett egész évben – heti átlagosan 20 órát – de nyaranta ezrével jelentkeznek a fiatalok, akik nyári munkával szeretnének némi jövedelemre szert tenni.
Ez az iskolai szünetben akár már 15 éves kortól lehetséges" – mondja Lator Sándor, a MADS-Márton Áron Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja. - „Idén a tavalyihoz hasonló számokat várunk, tehát a potenciális fiatal munkavállalókból nem lesz hiány – tette hozzá." A MADS meglehetősen ismert a piacon, rajtuk kívul tucatnyi szövetkezet működik, akik a diákok mellett a munkaképes nyugdíjasokkal is foglalkoznak. Mindkét korosztály meglehetősen kapós a szolgáltatóiparban.
Egyrészt azért, mert már idejében kötődést tud így kiépíteni a jövőbeli munkavállalókkal, akár adatbázist is építhet, amely jól jön majd, amikor hosszabb távra keres képzett munkaerőt. Másrészt a Z-generáció számára a legfontosabb igazodási pont a saját korosztályuk, és a jó munkáltatónak a diákmunkások hírét viszik. Ez pedig többet ér bármilyen csillogó munkaerőtoborzó kampánynál.
Fontos szempont, hogy az iskolaszövetkezeten keresztül foglalkoztatott diákok bejelentése és a foglalkoztatás adminisztrációja sem a vállalat felelőssége, a munkabért pedig nem terhelik egyéb járulékok.
A forintosítható előnyöknél azonban fontosabb, hogy egy vállalkozás eseményhorizontja jelentősen tágulhat, ha van olyan munkaerőutánpótlás, amelyhez nyúlhat bővülés, vagy tartósnak ígérkező munkaerőhiány alatt. A vállalkozás számára a legnagyobb biztonságot az adja, ha van a homlokterében olyan munkaerő többlet, amelyet nem kell külön betanítani a munkára, nem kell külön elmagyarázni az elvárásokat. A diákmunkások pedig pont ezt jelentik. Egyrészt rendkívül olcsón kísérletezhet a cég a „humánanyaggal" és ha a két fél elképzelése nem egyezik a feladatokról, „büntetlenül" válhatnak el. Ha azonban egyezik az elképzelés olcsón képzett, vagy jól képezhető erőforráshoz jut.
Az elmúlt évek tapasztalati alapján a legtöbb diákmunkás a gyorséttermek, nagy kávézóláncok, illetve a logisztikai és a gyártó szektor területén helyezkedik el, de sokan dolgoznak fesztiválokon és szezonális vendéglátóhelyeken is.
„Május végétől a diákok intenzíven keresik a munkalehetőségeket, amelyeket június közepétől-végétől be tudnak tölteni" – mondja Virág Viktor, a MADS igazgatósági tagja. – „Ezért azok a vállalatok, amelyek későn kapcsolnak és csak júliusban kezdenek munkaerő-keresésbe, lecsúsznak a legrátermettebb fiatalokról. Érdemes minél előbb tervezni a munkaerő pótlását a nyárra és a jól terhelhető, motivált diákoknál nem létezik hatékonyabb megoldás."