A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) stratégiai célja a hazai divat és design szektor versenyképességének növelése, a piaci szereplők támogatása és tehetségek felkarolása.
Működése során folyamatosan figyeli a piaci igényeket és a kapcsolódó iparágak változásait annak érdekében, hogy az ágazatokat leginkább támogató kezdeményezéseket valósítson meg.
Az MDDÜ 2022-ben a korábbi Young Talents és a Magyar Mentorprogramok tapasztalataira alapozva hozta létre a Talents Mentorprogramot, amely a pályájuk kezdetén, a fiatal tehetségeket segíti elméleti és gyakorlati tudással a márka- és karrierépítés, a fenntarthatóság és az innováció témaköreiben, valamint az üzleti élet területein.
A Magyar Divat & Design Ügynökség első Talents a szakmai zsűri a divat- és formatervezés területéről egyaránt 5-5 fiatalt választott ki. A programba jutott Surányi Dóra, Ziegler Katalin, Lóki Szimonetta, Szekernyés Brigitta és Tóth Nikoletta, valamint Hajdu Bianka Dominika, Lajos Tamás Jakab, Peredi Dorottya, Ujszászi Péter és Szilágyi Panna. A divat- és formatervezők alkotói látásmódjában egyaránt közös, hogy fontos számukra a fenntarthatóság, az újrahasznosítás és a minőség, valamint az innovatív megoldások iránti nyitottság.
A program 2023 januárjában vette kezdetét, első részében a mentoráltak workshopok keretében ismerkedhetnek meg az szakmai szempontból kiemelten fontos területekkel, így a márkaépítéssel, a média és a divat/design kapcsolatával vagy a nemzetközi logisztika kihívásaival. Ezt követően tematikus szakmai napokon és kerekasztal-beszélgetésen vettek részt olyan témákban, mint karrierutak és iparági lehetőségek, az innováció és fenntarthatóság. A gyakorlatorientált programnak köszönhetően mindvégig interaktív keretben foglalkozhattak a pályájuk kezdetén felmerülő kérdésekkel.
A program kiemelt része volt a kéthetes szakmai gyakorlat. A gyakorlati hely az MDDÜ-vel partnerségben álló vállalkozások közül került kiválasztásra,
fontos szempont volt, hogy a mentoráltak az érdeklődésükhöz és erősítendő szakmai területeikhez illő környezetben tanulhassanak.
Összesen nyolc vállalat, az Europa Desing, a FabLab, a Glamour, a Kézmű, a LumoConcept, a Nanushka, a Viaplant és a Zsigmond szakembereinek segítségével nyerhettek mélyebb betekintést a divat és design világának rejtelmeibe. A vállalatok rendkívül nyitottan és segítőkészen fogadták a tehetséges fiatalokat, szakmai ajánlásaik pedig kimagasló referenciát jelentenek a kreatíviparban.
A résztvevők projektzáró prezentációk keretében számoltak be a program során szerzett tapasztalataikról és élményeikről. Többen kiemelték, hogy a Talentsnek köszönhetően megszerzett tudás segítségükre lesz a jövőtervezésben és a korábbiaknál szélesebb rálátásuk nyílt a szektorok működésére. A mentorprogram egyéni karrierfókuszú beszélgetésekkel zárult, ahol a szervezetfejlesztő szakember személyesebb kérdésekben is segítette a mentoráltakat.
„A magyar kreatívipar büszke lehet tehetséges fiataljaira, akik közül többen világhírnevet szereztek a 20. század folyamán. A tervezők előtt látszólag sok lehetőség áll, de ezekből minimális, amely valóban erősítené őket. Ugyanakkor számos kihívással is szembesülnek frissdiplomásként.
Kulcsfontosságúnak tartom a karrierjük előtt álló tervezők olyan mentorálást kapjanak, amely által rálátást kapnak a szakmában rejlő lehetőségekre, jelentős kapcsolatokat alakíthatnak ki, reflektorfénybe kerülhetnek.
Hiszek benne, ha az első pillanattól kezdve támogatva vannak, annál többet tudnak mutatni tehetségükből. A Talents Mentorporgram kiemelt célja, hogy a résztvevők megismerjék a tervezésen felül a kreatívipar további lehetőségeit, ami a kapcsolódó karrierutakra ösztönözheti őket" – fogalmazott Forintos-Szűcs Anita, a Magyar Divat & Design Ügynökség általános vezérigazgató-helyettese.
A nagy érdeklődésre és a pozitív visszajelzésekre tekintettel, a Talents Mentorprogram ősszel várhatóan ismét kiírásra kerül, az első program tapasztalatai alapján újrahangolt tematikával várja a következő szezonban a fiatalokat.