Ahogy az Origo megírta, egyesek szerint csodának, mások szerint a jól begyakorolt protokolloknak és a fegyelmezett, együttműködő utasoknak köszönhető, hogy a tokiói Haneda repülőtéren leszállás közben kigyulladt majd lángra borult Airbus-ról mind a 379 személy épségben jutott le. A balesetben érintett másik gépen, a parti őrség repülőjén hatan tartózkodtak felszálláshoz készülve, közülük csak a gép kapitánya élte túl a balesetet. Genki Mijamoto 39 éves, és égési sérülésekkel ugyan, de megúszta a szörnyű ütközést. Azt mondja: világos utasítást kapott a toronytól arra, hogy guruljon a kifutópályához, és várja meg a felszállási engedélyt.
Fontos kiemelni, hogy a hivatalos vizsgálatok jelenleg is zajlnak az ügyben, és egyelőre semmilyen hatósági állásfoglalás nem látott napvilágot a történtekről, így a felelősök megnevezése is későbbre várható. Több légi közlekedési szakértő állítja, hogy valószínűsíthető az emberi mulasztás a történtekben, noha valószínűleg ez csak az egyik körülmény volt a fejlemények kialakulásában. De egyelőre semmilyen feltételezést nem erősíttett meg hivatalos jelentés.
A balesetben megsemmisült De Havilland Dash-8 turbólégcsavaros gép a parti őrség négy gépe közül volt az egyik, melyek a Haneda repülőtéren állomásoztak.
Január 2-án az esti órákban már harmadjára szállt volna fel 24 órán belül, hogy ellátmányt, főként vizet és élelmiszert vigyen a január 1-jei földrengés sújtotta területekre. Elsőként egy 3,5 órás felderítő repülést hajtott végre a természeti katasztrófával érintett terület felett, majd a kivezényelt mentőalakulatok egyikét szállította oda. A kormány több száz mentőt küldött a 7,6-es erősségű rengés sújtotta térségbe az ország más részeiből a helyi mentőerők, katasztrófavédelmi egységek támogatására. A JA722A regisztrációs jelű gép január 2-án, hajnalban ért vissza a Haneda repülőtérre.
A gépről korábban készült felvétel:
A parti őrség közlése szerint az idővonal így néz ki:
A parti őrség magát megnevezni nem kívánó munkatársa azt mondta,
a gép kapitányának engedélye volt arra, hogy a kifutóra guruljon, miközben a Japan Airlines utasszállítója már a leszállási folyamat végén volt.
Ezt az állítást ugyanakkor egyelőre semmilyen dokumentum vagy elektronikus feljegyzés nem erősítete meg. (A légi forgalmi irányítók ütközés előtti kommunikációjának ide kattintva olvasható angol nyelvű leirata.) Az utasszállító pilótái pedig azt mondják: ők nem észlelték, pontosabban nem látták, hogy amikor a leszállást végrehajtották, a kifutón ott áll egy másik, azaz a parti őrség gépe.
A balesetet túlélő kapitány egyelőre nem adhat nyilatkozatot,. Azt azonban kiderítették róla, hogy tapasztalt pilótának számít, aki közel öt éve repül a parti őrség gépein, 3640 repült órával. Ezeket az információkat a parti őrség megerősítette. De kiderült az is, hogy a szerencsétlenséggel végződött küldetés, melyet a földrengés miatt kapott, nem szerepelt munkarendjében. A megelőző napon egy 7 órás feladatot hajtott végre, Japán egyik déli szigeténél végzett megfigyelést, ahonnan kínai hajók feltűnését jelentették. Nem sokkal a földrengés után, janár 1-jént 17:00-kor tért vissza a repülésről.
A gép roncsai:
Egyelőre nem tisztázott az sem, hogy a földrengés következtében, figyelembe véve a vészhelyzeti erők reagálását, amelyeknek elsőbbséggel el kellett jutniuk a kárhelyszínekre, hogyan változott meg a világ egyik legforgalmasabb repülőterének számító Haneda szokásos forgalma. A légiipari adatelemző Cirium közlése alapján decemberben átlagosan napi 1290 gépet fogadott és indított a Haneda, ami egy másik iparági elemző, az OAG szerint a harmadik helyre tette a világ legforgalmasabb légikikötőinek listáján.
A baleset napja pihenőnap volt Japánban, a repülőtér pedig teljes kapacitással üzemelt,
derült ki a polgári légi felügyelet igazgatójának közléséből.
Persze a parti őrség számára nem létezik átlagos nap, mégis, normál körülmények között, amikor gépeikkel el kell hagyniuk a repteret, általában a kora reggeli órákra ütemezik a felszállásokat, mivel akkor némileg kisebb a forgalom. A mostani baleset időpontja a nap legforgalmasabb időszakának számít.
A parti őrség megsemmisült gépe egyébként az egyetlen gép volt, melyet nem pusztított el 2011-ben a nagy cunami ami lecsapott Szendai repülőterére Japán északkeleti térségében.
A gép akkor kisebb károsodásokat szenvedett, de azokat megjavították, és 2012-ben a Hanedára helyezték át. A mostani balesetben teljesen megsemmisült.