A tengeri körutazások, a luxushajók fedélzetén megtett világjárások a turizmus egyik legjövedelmezőbb ágát képviselik, mely a koronavírus-járvány lecsengésével újra erősödik. Ehhez persze hajók is kellenek, melyek megfelelő kapacitással bírnak, elegendő utast tudnak szállítani, ezáltal – nem olcsó – működtetésük kifizetődik az üzemeltető cégeknek.
Meghökkentő, de az üzemeltetőknek néha megéri kettévágatni egy-egy hatalmas óceánjárót, és beépíteni egy újabb blokkot, mellyel a jármű még nagyobb lesz.
Szintén meglepő lehet az is, hogy a hajóipar képes arra, hogy egy évek óta üzemelő luxushajót szárazdokkba vontasson, majd fáradságos munkával középen kettévágja, beillesszen a két hajórész közé egy kész panelt, majd a járművet újra eggyé varázsolja.
Az egyik ilyen hajó a Silver Spirit luxushajó, melynek néhány évvel ezelőtti kettévágása és 15 méterrel való meghosszabbítása az egyik legismertebb ilyen művelet volt. A Jalopnaik most azért elevenítette fel hajóbővítést, mert az arról készült videónak megjelent egy time-lapse változata, valamint hogy rávilágítson arra, az utólagos bővítésen áteső luxushajók valóban biztonságosak maradnak, és – szemben egyes aggályokkal – nem esnek szét az utasok alatt az óceán közepén.
A Silver Spirit nevű monstrumot 2018-ban vontatták szárazdokkba. A 36.009 tonnás vízi járművet akkor két hónapra vonták ki a forgalomból, hogy a megrendelő kérésének megfelelően, hosszában bővítsék azt. A bővítési folyamat leírva igen egyszerű, mindössze néhány lépésből áll: a hajó kettévágása középen, a két rész egymástól való eltávolítása, az előre legyártott 15 méteres bővítmény beillesztése, majd a két eredeti résszel való összehegesztése.
Persze a valóságban ennél jóval összetettebb műveletről van szó, melyre hónapokkal előtte megkezdték a felkészülést a szakemberek, és szigorú előírások szerint végezték el azt. Cikkünk végén egy videós beágyazásban megtekinthető, ez a néhány sor mit jelent a valóságban (az eredeti videót mutatjuk meg).
Számokban kifejezve a következő történt a Silver Spirittel két hónap alatt:
A bővítés költségéhez jó viszonyítási alapot nyújthat egy 2019-ben végrehajtott, hasonló művelet. Akkor Palermo szárazdokkjában a Star Breeze nevű hajót 25 méterrel nyújtották meg, 250 millió dolláros (most kb. 90 milliárd forint) költséggel.
A hajókat üzemeltető, illetve a tengeri luxusutazásokat szervező vállalatok szempontja a gazdaságosság: ahogy imént írtuk, a társaságok azért rendelnek meg a fentihez hasonló költséges és bonyolult műveleteket, mert számításaik szerint megtérül a ráfordítás. Hajót bővíteni pedig értelemszerűen olcsóbb (és gyorsabb), mint új óceánjárókat rendelni a gyártóktól.
Ráadásul egy új, akár több ezer vendég és több száz fős személyzet szállítására képes hajót nehezebb feltölteni utasokkal, mint a meglévő hajókra új ügyfeleknek férőhelyet eladni.
Az utasokat persze a technikai érdekességek mellett a biztonsági is érdekli. A most felelevenített "hajóműtét" kapcsán egyes hozzászólók félig viccesen, félig komolyan vetették fel azt, hogy az utólagos toldást kapó óceánjárók (melyekből egyébként nincs túl sok) mennyire biztonságosak.
A rendelkezésre álló adatok szerint teljesen azok, a bővítés után is megbízhatók, így azok, akik hajós utazásra vágynak, bátran felléphetnek ezek fedélzetére is.
A Silver Spirit egyébként cikkünk írásakor viszonylag "közel", az Adriai-tenger horvátországi részén hajózik, és a hajózási adatok szerint Velence felé tart, ahová május 6-án érkezik meg.
Tekintse meg a videót a Silver Spirit bővítéséről (a time lapse videót az ezen a linken lévő cikkben találja):