Szennyezőbbek a benzineseknél az elektromos autók Kínában - állapították meg az amerikai Tennessee Egyetem kutatói. A szakemberek 34 kínai nagyvárosban ötfajta technológiát használó jármű károsanyag-kibocsátását és egészségre gyakorolt hatását vizsgálták.
"Az elektromos autók kibocsátása ott keletkezik, ahol a működéshez szükséges elektromosságot termelik, nem pedig ott, ahol a járművet használják. Kínában pedig az elektromos energia előállítása 85 százalékban fosszilis tüzelőanyag, 90 százalékban szén égetésével történik" - írja a tanulmány, amely az Environmental Science and Technology folyóiratban jelent meg.
Ugyanakkor az erőművek leggyakrabban a sűrűn lakott területeken kívül esnek, vagyis az emberek kisebb mennyiségben lélegzik be azok kibocsátását az utakon közlekedő benzines járművekénél. Ez az eltérés sem elég azonban, hogy az okozott ártalmakat kiegyenlítse - magyarázzák a szerzők. Egyébként a leginkább környezetbarát járműnek az elektromos segédhajtással kiegészített biciklik bizonyultak, amelyekből 100 milliót vásároltak az utóbbi évtizedben, többet, mint a világ többi országában együttvéve.
A környezetbarát elektromos autók működtetése összességében kilométerenként jóval nagyobb károsanyag-kibocsátással jár, mint a hagyományos, benzines autóké. A tanulmány készítői kiemelik: az elektromos járművek akkor érik el környzetvédelmi céljukat, ha tiszta energiaforrást használnak. A Kínai Népköztársaság a világ legnagyobb szénkitermelője - a teljes szénmennyiség 40%-át bányásszák Kínában - és a legnagyobb fogyasztója is; az ország a világ második legnagyobb, 187 milliárd tonnás szénvagyona fölött rendelkezik.