A franchise a gazdaság egészét tekintve is meglehetősen sikeres vállalkozási formának számít - a Franchise Magazin becslése szerint 300 átadó és 18 ezer átvevő dolgozhat ma Magyarországon -, az ingatlanközvetítésben pedig évről évre nő az ilyen rendszerben működő hálózatok piaci részesedése.
Ebben az ágazatban a független vállalkozásként működő kis cégek különösen jól tudják kihasználni a franchise-módszer előnyeit, így például a bevált értékesítési rendszer átvételét és a márka ismertségét. Ezért mind több kis ingatlanforgalmazó látja abban a túlélés zálogát, hogy csatlakozik valamely nagy riválisához.
A folyamat annak ellenére is meglehetősen gyorsan zajlik - ezt a piacvezető hálózatok terjeszkedési üteme alapján bízvást kijelenthetjük -, hogy ezek az induló kisvállalkozások a tevékenységük jellegénél fogva szinte semmilyen pénzügyi segítségre nem számíthatnak. A kereskedelmi bankok ugyanis a nagy kockázat miatt általában nem finanszíroznak afféle befektetéseket, mint a know-how megvásárlása.
Még nincs kész az MFB-termék
A bankok jelentősebb eszközigény híján legfeljebb jelzáloghitelt nyújtanának, de erre érthető módon nem sok induló vállalkozó hajlandó. Pedig a 3-8 millió forint kezdőtőke csak keveseknek áll rendelkezésére - ecsetelte a problémát az [origo] érdeklődésére Kühne Kata, a Magyar Franchise Szövetség elnökségi tagja, az Otthon Centrum franchise-igazgatója.
A Magyar Fejlesztési Bank alig több mint egy éve jelentette be, hogy a szövetséggel közösen franchise-finanszírozási terméket dolgoz ki, ez azonban még nem valósult meg. A szellemi jog megvételének finanszírozása nehezen megoldható, a tudományos kutatáshoz hasonló kategóriába kellene kerülnie, esetleg a forgóeszközhitel-konstrukció képzelhető még el - mondta kérdésünkre Aladics Sándor, az MFB vezérigazgatója.
Hogy mindezek ellenére mégis virágzik a franchise, vélhetően az átlagnál sokkal jobb statisztikákkal magyarázható. A franchise-szövetség két évvel ezelőtti vizsgálata szerint, míg az új vállalkozások 90 százaléka egy éven belül eltűnik, a franchise-ban ez az arány csupán 30 százalék - jegyezte meg Kühne Kata.
Területi védettség
Az ingatlanszektorban bevált módszer, hogy a hálózat az egységes marketing és cégarculat mellett üzletviteli know-how-val, a teljes adatbázis rendelkezésre bocsátásával, illetve a társértékesítők megfelelő képzésével segíti a partnereit. Ezen felül területi védettséget biztosít a hozzá tartozó irodáknak, vagyis nem engedi egymáshoz túl közel települni őket.
Cserébe a nagyok természetesen többféle anyagi ellenszolgáltatást várnak. Így egyszer belépési díjat (ez egy ígéretes területen kétmillió forint is lehet, de általában kevesebb), százezres nagyságrendű marketinghozzájárulási és franchise-díjat, valamint forgalmuk meghatározott százalékát.