Tarlós a BKV-ért folyó harcba beleállt, a plakátháborúba nem
2016. január 08. 10:57
Tarlós István főpolgármester megtörheti a csendet mai, 11 órakor kezdődő szokásos tájékoztatóján, a Budapestinfón a főváros és az Orbán Viktorral háborúzó Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó hirdetőcég közötti jogi vita ügyében.
A közterületi hirdetőoszlopok eltávolítása miatt Budapest-szerte kialakult állóháborúban eddig csak Kocsis Máté fővárosi tanácsnok szólalt meg, a főpolgármester nem.
Pedig lenne mire reagálnia: mint arról az Origo is beszámolt: miközben
a rendőrség által közben garázdasággal meggyanúsított Mahiros biztonsági őrök a testükkel védik az oszlopokat,
a cég ügyvédje úgy látja, nem is szállíthatná el a főváros a hirdetőfelületeket, amíg a bíróság jogerős döntést nem hoz a szerződésbontás jogszerűségéről.
Biztosan szóba kerül a tájékoztatón a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának hosszú távon még mindig megoldatlan kérdése is. Az Origo megírta, hogy a jövő héten tárgyalhat a BKV-ról és a közösségi közlekedés jövőjéről Tarlós István főpolgármester Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel.
Várhatóan még januárban Orbán Viktorral is egyeztet a főpolgármester, de a kormányfő még nem adott időpontot Tarlósnak.
Egyvalakivel viszont nem hajlandó tárgyalni Tarlós: az általa felmentett Vitézy Dáviddal.
Éppen a BKV ügye miatt kapott össze a minap a főpolgármester és Horváth Csaba fővárosi MSZP-s politikus. Utóbbi azt kérte, hívják össze a főváros közgyűlésének rendkívüli ülését a téma megvitatására, ám Tarlós és Horváth éles hangú levélváltásából nem derült ki, hogy lesz-e ilyen.
Talán a mai sajtótájékoztatón választ ad a főpolgármester arra, összehív-e rendkívüli testületi ülést.
Elkezdődött 2016 első Budapestinfója.
Lehet, hogy ez nem olyan sajtótájékoztató lesz, mint az eddig megszokottak, és lesz egy-két fontos bejelentés - kezdte Tarlós.
A hirdetőoszlopok ügye, a 4-es metró végleges használatbavételi engedélye, a rendkívüli közgyűlés, a készülő fővárosi költségvetés és a BKV finanszírozása - ezek lesznek a legfontosabb témák.
Mindenfélét olvasok a hirdetőoszlopügyről - kezdte Tarlós a Simicska–Mahir-üggyel összefüggésben. Azt mondta, ezekben az írásokban a valóság sokszor nyomokban sem fedezhető fel. Tarlós jelezte: ebben az ügyben január 11-e előtt nem lesz mondanivalója.
Aznap tartja ugyanis a bíróság az első tárgyalást abban a perben, amit a Simicska-cég indított a főváros szerződésbontása ellen.
Gondolatai azért vannak az ügyben, de ezeket nem mondja el, tette hozzá Tarlós.
Megkapta a 4-es metró a végleges használatbavételi engedélyt - mondta Tarlós. Azt is megjegyezte: sokkal több munkájuk van ennek a projektnek a befejezésében, mint azoknak, akik a főváros mostani vezetését kritizálják sokszor ez ügyben.
Az elhibázottan indított, és 2002-2010 között inkább csak hánykolódó beruházás az új városvezetés és a kormány együttműködése révén itt van, befejeződött,
gyönyörű, még ha a közlekedésben betöltött szerepe egyelőre korlátozott is
- állapította meg a főpolgármester, köszönetet mondva mindenkinek, aki a beruházáson dolgozott.
Rendkívüli közgyűlés lesz, még ha nincs is sok értelme néhány nappal egy rendes közgyűlés előtt, és jóval a főváros idei költségvetésének elfogadása előtt - mondta Tarlós.
A rendkívüli ülés összehívását sürgető MSZP-s Horváth Csaba és a DK-s Gy. Németh Erzsébet motivációját a főpolgármester érti, és annak tudja be, hogy mindketten indultak már főpolgármester-jelöltként.
Olvassanak több jogszabályt és vonatkozó rendeletet, és akkor nem csinálnak paprikajancsit magukból - intézte szavait a főpolgármester Gy. Németh Erzsébethez és Horváth Csabához.
Ezután kitért olyan ellenzéki reagálásokra is, mint Gy. Németh Erzsébeté, aki szerint Tarlós a kormány bábja és már a saját hivatalában sem érzi biztonságban magát, mert olyan körlevelet küldött szét, melyben megtiltja, hogy a hivatal dolgozói utasításokat fogadjanak el közgyűlési képviselőktől.
Erre reagálva Tarlós felolvasott egy hasonló tartalmú levelet 2008-ból, melyet Demszky Gábor akkori főpolgármester és két helyettese írt alá. "Nem gondolom, hogy akkor Gy. Németh Erzsébet báboknak nyilvánította volna őket" - fűzte hozzá.
Mindenkitől elfogadok tanácsot, és sokszor a saját politikai közösségemmel is küzdök, de ez nem bábság. Azt pedig "senki ne gondolja, hogy a főpolgármester úgy fog ugrálni, ahogy egy bukott főpolgármester-helyettes és egy bukott kommunista" diktálja.
Konzultált az orvosaival - kezdte Tarlós, majd azt mondta, nem kizárt, hogy újraindul a főpolgármesteri posztért 2019-ben.
Még csak hozzávetőleges számok vannak, de az már biztosan látszik, hogy idén a főváros nem tudja finanszírozni a közösségi közlekedés agglomerációs szolgáltatásának költségeit - mondta Tarlós.
Ha én ott vagyok egy kongresszuson, elmondok egy együttműködő beszédet, majd két nap múlva a hátamba vágják a kést, azon érdemes elgondolkodni - utalt Tarlós arra, hogy a Fidesz-kongresszus után nem sokkal jött az a törvénymódosítás, amely látszólag - a kormány kommunikációja szerint - a BKV helyzetét rendezi, mégsem lesz ennek nyomán sem több pénz a közösségi közlekedésre.
Körülbelül 20 milliárdos működési hiány látszik a főváros idei költségvetésében, mert például a működési kiadások 3,5 milliárd forinttal nőhetnek várhatóan - mondta a 2016-os költségvetés hozzávetőleges számairól a főpolgármester.
Pedig milliárdos nagyságrendű összeget igyekeznek spórolni például a BKV-n is, és más területeken is, így összesen 8 milliárddal tudják várhatóan csökkenteni a kiadásokat - tette hozzá.
Összességében a spórolások után a hiány 15 milliárd forintra csökkenhet - hangzott el. További lépésekkel ez 2 milliárdra csökkenthető, de a törvény ennyit sem tehet lehetővé.
Sokkal kevesebbet eredményezett a karácsony előtti, Orbán Viktorral folytatott megbeszélés, mint Tarlós remélte, de azért pozitívumként értékelte, hogy Orbán szerint sem kell vállalni a fővárosnak az agglomerációs közlekedés biztosítását, és átvenné az állam a teljes HÉV-hálózat üzemeltetését is.
Egy-két kerületi polgármester most jött rá, hogy a 2012-es módosítással milyen, a kerületi polgármesteri státuszt is érintő változtatásokat vezettek be - tért ki Tarlós a jogszabályok ismeretének fontosságára.
Míg 2010-ben nagyon szeretett volna főpolgármester lenni Tarlós, addig 2014-ben már annyira nem. "Akkor nem én akartam főpolgármester maradni" - mondta, utalva arra, hogy elege van azokból a hírekből, amelyek szerint a kormány így meg úgy bünteti Tarlóst, mert a kormány akarta, hogy ő főpolgármester legyen.
Hozzátette: ha most nehezítik a dolgát, akkor az nem ellene, hanem a főváros ellen szól.
"Megvétózni ugyan tudok dolgokat, de egyedül megszavazni nem" - jelezte Tarlós arra utalva, hogy a közgyűlésben stabil kormánypárti többség van.
Tarlós szerint nem meri átvenni a BKV-t az állam, noha ő ismét felajánlja, de szerinte az látszik, hogy a kormány is belátta: ők sem tudnák ennyiből fenntartani.
A 2013-ban a kormány és a főváros között kötött megállapodásból idéz a főpolgármester. Ebben az áll, hogy 21. századi fővárosra van szükség, a főpolgármester pedig számíthat a kormányra.
Tarlós szerint a jó együttműködést főleg a fejlesztések terén tapasztalja.
A közösségi közlekedés terén már kevésbé - mondta, utalva a szerződésben szereplő kitételre, miszerint a kormány szavatolja a BKV működésének biztonságát.
Ez utóbbi aligha jelenti az állami források folyamatos csökkenését - mondja. Kijelenti, hogy nem akarja ezzel azt mondani, hogy a kormány megsérti a szerződést, de azért jelentőségteljes hatásszünetet tart.
Téved, aki azt hiszi, hogy a főváros valamilyen alattomos hátsó szándékból nem kívánja tovább finanszírozni az agglomerációs közlekedést - mondta Tarlós.
Megjegyezte: a tavalyi központi költségvetésben a helyi közösségi közlekedés támogatására elkülönített és ütemesen folyósítandó 24 milliárd forintból november közepéig egy fillért sem kapott a főváros. Ráadásul ez csak a helyi, nem pedig a helyközi közlekedésre fordítható, vagyis az agglomerációs közlekedésre - tette hozzá.
2015-ben az illetékes minisztérium egy fillért sem adott az agglomerációs közlekedés finanszírozására, erre a minap elküldött levelében a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója fel is hívta a tárca figyelmét - ismertette Tarlós. "Ezek után mi ez az ostobaság a tárcától, hogy mi 2020-ig kötelesek vagyunk az agglomerációs közlekedést biztosítani?" - tette fel a kérdést Tarlós.
A törvényes kereteket betartva minden újságírói kérdésre válaszolni kell, hacsak jogszabály alapján nem hátrányosak harmadik fél számára - tért ki a sajtóval való kapcsolatra a főpolgármester, megjegyezte: van, hogy előbb odaér egy főosztályvezető neki írt levele a sajtó egyes szereplőihez, mint hozzá, a saját irodájába.
Nincsenek titkaink, megkaphatók ezek az információk hivatalos úton is, kivéve, ha nem lehet valamiért kiadni bizonyos információkat - tette hozzá.
Ha valaki végleg eldönti, hogy kiszáll, azt elkezdik nem komolyan venni, és elkezdenek vele szemtelenkedni - utalt Tarlós arra, hogy bejelentette: megfontolja 2019-es újraindulását. megjegyezte: erre a problémára panaszkodott annak idején Demszky Gábor is, aki előre jelezte, hogy nem akar újraindulni.
Nem elképzelhetetlen, hogy érdemes még egy kicsit küzdenem - mondta Tarlós.
Csődbiztost csak akkor lehet kinevezni, ha már az adott önkormányzat csődbe ment, de ettől Budapest messze van - mondta kérdésre válaszolva a főpolgármester.
Ha valaki a kormány közelében abban gondolkodna, hogy szántszándékkal csődbe vigyék Budapestet, akkor
a 2018-as parlamenti választáson ez nem neki fog gondot okozni, hanem a Fidesznek
- tette hozzá.
Persze elképzelhetetlennek a mai világban talán csak két-három dolgot tartok, de a csődbiztost nem tartom valószínűnek - fogalmazott.
Miért akarják Kocsis Mátét koptatni? Ő egy jó polgármester, igyekszik sokat segíteni, hagyják békén - védte meg Kocsist a főpolgármester arra a felvetésre reagálva, miszerint a hírek szerint megingott a bizalma benne.
Anarchikus állapotok nem állhatnak elő, a Városházának, a hivatal működésének erősnek kellene lennie - mondta Tarlós, aki szerint volt olyan időszak, amikor a hivatali dolgozók megfelelési kényszer alatt voltak. Erre és a hivataltól történő szivárogtatásokra, illetve ennek a gyanújára az említett belső utasítása miatt tért ki ismét Tarlós egy kérdésre válaszolva.
Nem működik, hogy a hivatalok, attól való félelmükben, hogy mi lesz, ha nem teljesítenek valamilyen közgyűlési képviselői kérést, mégis megteszik, ez így nem működik - tette hozzá.
Kocsis Mátéval ketten a megtakarított pénzünket behozzuk, és megköszönjük, hogy odaadhattuk - ironizált a főpolgármester arra a felvetésre, hogy mi lesz, ha a minisztérium a felszólító levél ellenére sem ad pénzt a január 15-i határidőre. Válaszában Tarlós kitért arra is, hogy ha nem lesz pénz, leállítják az agglomerációs közlekedést.
Az oszlopkérdésben a január 11-i tárgyalásig nem kíván állást foglalni, mert az prejudikálás lenne - tért ki sokadszor is a Simicska-háborúra vonatkozó kérdések elől a főpolgármester.
Anyagi problémákat csak racionális alapon tudok megközelíteni, és sokan azt mondják, hogy a politika irracionális - jegyezte meg Tarlós a BKV finanszírozásra vonatkozó újabb kérdésre.
Bonyolult amúgy a HÉV-ek helyzete, mert az egyik, a csepeli ki sem megy az agglomerációba - vázolta a problémákat Tarlós, aki szerint ez úgy nézhetne ki, hogy a MÁV a feladattal együtt a vagyonelemeket is elviszi.
Az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését pedig a Volánok vehetnék át - hangzott el.
Biztos abban, hogy ezért engem kell hülyének nézni, vagy valahová máshová kell fordulni? - kérdezett vissza Tarlós arra reagálva, hogy miért szab hiába hónapok óta határidőket a kormánynak a BKV helyzetének rendezésére.
Nem értem, és ezt a miniszterelnöknek is megmondtam, hogy a probléma alapvetően a város életét nehezíti, és a Fidesz helyzetét is - mondta Tarlós.
Még akkor is 2-3 milliárd forintos lyuk lehet az idei költségvetésben, ha az agglomerációs közlekedés feladatait nem látja el a főváros, de
ha csak ennyi marad a probléma, azt még megoldjuk
- tért ki a pénzügyekre a főpolgármester, hozzátéve: 10-12 milliárdos lyukat viszont képtelenek betömni.
Szó sincs róla, hogy ki akarnának tolni az agglomerációs településekkel, de egyszerűen nincs pénz az agglomerációs közlekedés finanszírozására a jelenlegi feltételek között - magyarázta.
Véget ért a 2016-os év első Budapestinfója.