![]() |
A már Budapestre érkezett villamosok egyike |
Szeptemberben Németországból újabb 42 villamos érkezik, amelyek októbertől már menetrendszerűen közlekednek Dél-Pesten. Addig több tucat villamosvezetőt és szerelőt kell kiképezni, mert az új járművek technikája jelentősen eltér a cseh és magyar gyártmányú társaikétól. A műszaki emberek és a villamosvezetők képzése már elkezdődött, többen már külföldön megtanulhatták a villamos kezelését. A kocsik magyar nyelvű feliratozása is elkészül őszre- tájékoztatták az [origo]-t a BKV Rt.-nél.
Az [origo] tudósítója - aki felült az első próbajáratra - szerint nem igaz, hogy nehéz felszállni a hannoveri villamosokra, mivel több fokozatú lépcsővel szerelték fel azokat. Hibája viszont, hogy nagyon kemények a székek, viszont könnyen nyithatóak és nagyok az ablakok.
Július 7-től tízezer kilométeres próbafutásra indulnak a TW-6000 típusú szerelvények, ekkor a különböző villamos-vonalakon tűnnek majd fel. Szeptember végén állnak üzembe az első hannoveri villamosok a Mexikói út és a Gubacsi út között a 3-as villamos útján, a következő állandó útvonaluk az 50-es, majd a 62-es vonalon lesz.
A villamosok bemutatója után néhány órával a Fővárosi Bíróságon elkezdődött a fővárosi önkormányzat által indított közigazgatási per, amelyben arról kell dönteni, jogszerűen vásárolta-e meg a BKV Rt. a hannoveri villamosokat. A fővárosi önkormányzat azért fordult jogorvoslatért a bírósághoz, hogy az állapítsa meg, hogy a Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottsága nem tartotta be minden ponton a közbeszerzési törvény előírásait.
A fővárosi önkormányzat szerint a BKV Rt. felhatalmazás nélkül nem indíthatott volna közbeszerzési eljárást. A közbeszerzési döntőbizottság korábban egyrészt azzal utasította el Demszky Gábornak a fővárosnak a hannoveri villamosvásárlás szerződése ügyében tett jogorvoslati kérelmét, hogy a főpolgármester ez ügyben nem lehet ügyfél, mivel a BKV Rt.- nek a fővárosi önkormányzat a tulajdonosa, másrészt elkésett a beadványával.
Az Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottsága, és a BKV Rt. szerint a szerződés jogszerű volt. Elmondták, hogy dokumentumokkal tudják igazolni, hogy az önkormányzatnak ismernie kellett a villamosvásárlás részleteit, mivel az egyeztető megbeszéléseken jelen voltak a főváros munkatársai is. A közigazgatási perben a Fővárosi Bíróság június 26-án hoz ítéletet első fokon. Ha a bíróság a jövő héten a fővárosi önkormányzatnak adna igazat, akkor a BKV Rt.- nek valószínűleg büntetést kellene fizetnie, ennek összege egymillió forinttól a beszerzési érték (7,1 milliárd forint) 30 százalékáig terjedhet.
[origo]