Szerdától emelkednek a parkolási tarifák Budapesten. A főváros egyes pontjain a 100 százalékhoz közelít az áremelkedés mértéke, a budai Várban az eddigi 240 helyett 400 forintot kell majd fizetni óránként. Az I. kerület más részein, a Duna, a Margit körút, a Moszkva tér és a Krisztina körút által határolt utcákban az eddigi 120-ról 240 forintra emelkedik a tarifa. Szerdától Buda eddig díjmentes övezeteiben is fizetni kell, például a II. kerület egyes részein óránként 180 forintot.
Díjfizető-övezet lesz a XI. kerület nagy része is. Ősztől várhatóan a Városligetben is megszűnik az ingyenes parkolás. A fővárosi közgyűlés a héten dönt arról, hogy Zugló önkormányzata parkolóautomatákat szerelhessen fel az Állatkerti körúton. A Hősök terén pedig várhatóan megtiltják a parkolást. Kitiltanák az autókat a Felvonulási térről is, ehhez azonban mélygarázst kell építeni a Városliget alá.
A budai Várban később további szigorításokat vezetnének be. Pócs Attila, a fővárosi önkormányzat programirodájának vezetője elmondta, tervezik, hogy a nehéz járműveket kitiltják a Várból, mert óvni akarják a pincerendszert. A tervek szerint egy speciális műszer mérné a járművek tengelynyomását, és a túl nehéz buszokat egyszerűen nem engednék át a sorompón. Ez alól csak a BKV lenne kivétel.
Bár folyamatosan bővül a budapesti fizetőparkoló-övezet, és a tarifák is emelkednek, a bevételből mégsem épül mélygarázs. Egy ilyen föld alatti parkoló ugyanis legalább 4-5 milliárd forintba kerül. Ennyi pénz nem folyik be a parkolóórákból. Mélygarázsok helyett őrzött P+R-parkolók kialakítását tervezi a főváros, elsősorban a metróállomások mellett. Sorompón át lehet majd behajtani egy videokamerás beléptetőrendszeren keresztül. Egy villamosjegy áráért egész nap őrzik az autókat, és a gépkocsi-tulajdonos olyan jegyet kap, amelyre az automata rögzíti a rendszámot, és az autót csak akkor lehet kivinni a parkolóból, ha a jegyen lévő rendszám és az autó rendszáma megegyezik. Egy ilyen biztonsági rendszer kiépítése néhány tízmillió forintba kerül. A fővárosi önkormányzatnak nem is ez jelenti a gondot, hanem az, hogy a metróállomások melletti telkek többnyire nem fővárosi tulajdonban vannak, így ezeket meg kellene vásárolni. Ezért a projekt több milliárd forintba kerül, ám szakértők szerint 3-5 éven belül mindenképp meg kell valósítani, különben nem érnek el eredményt a Belváros forgalomcsillapítására tett kísérletek.
(Magyar Hirlap)