A főváros kezdeményezésére a Bosnyák térig meghosszabbítják a 4-es metró nyomvonalát, a beruházás finanszírozásáról új tárgyalásokat kezdenek az Európai Beruházási Bankkal (az EIB-bel), s megépítik az M0-ás északi Duna-hídját is - ezt Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, valamint Demszky Gábor főpolgármester jelentette be szerda délutáni megbeszélésüket követő sajtótájékoztatón. A miniszter és a főpolgármester részletesen ismertette azokat a terveket, amelyeknek megvalósításáról rövidesen közös munkacsoportok tárgyalnak tovább.
Csillag István elmondta: úgy tekintik, hogy "Budapest kormányzati blokádja" véget ért és ennek megfelelő kormányzati magatartást tartanak indokoltnak. Véleménye szerint a kormányzat teljes mértékig tisztában van Budapest pénzügyi helyzetével, és elszánt abban, hogy az ország lehetőségeivel összhangban, megtegye azokat a szükséges lépéseket, amelyeket egy négyéves országos finanszírozási program a kormány számára lehetővé tesz.
Demszky Gábor a 4-es metrót kiemelt kérdésként kezelve beszámolt arról, hogy a Bosnyák térig való meghosszabbítással 200 ezer ember utazását könnyíthetik meg. Szerinte a budaörsi virágpiacig való meghosszabbítás nem érintene ennyi embert.
Közölte: ha jövőre kiírják az új metrótendert, akkor négy-öt év múlva készülhet el a beruházás. Elmondta, hogy a finanszírozásról tárgyalnak a PM-mel és a miniszterelnökkel. Ezen a főváros felveti majd azt is, hogy a beruházás teljes körűen kormányzati forrásból valósuljon meg. Ezzel ellentételezhetnék azt a több mint 100 milliárd forintos veszteséget, amit - a főpolgármester szerint - a fővárosiak által leváltott előző kormány elvont Budapesttől.
Csillag István rámutatva arra, hogy a jövőben minden beruházást közbeszerzéssel valósítanak meg, megjegyezte, hogy a metró építése kapcsán számolnak azzal a kedvezményes hitellel, amit az EIB alakít ki. A miniszter elmondta, hogy forgalomszervezési okokból egyetértenek a Bosnyák térig vezető metróvonallal. Közölte azt is, hogy a kormány négyéves programot dolgoz ki a fővároscentrikus közlekedési helyzet oldására, s ennek során építenek az előző két
kabinet ez ügyben készült programjára.
A miniszter leszögezte, a négyéves fejlesztési program első elemeiről, arról, hogy a jövő évi költségvetés mit tartalmazzon ezek közül, október végéig dönteni kell. Demszky Gábor kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a Bosnyák térig vezető három megállós metróvonal-meghosszabbítás becsült költsége 60 milliárd forint. Emlékeztetett rá, hogy a Keleti pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar közti metrószakasz megépítésének költségét négy éve 517 millió euróra taksálták.
A főpolgármester kifejezte reményét, hogy 2006-ig megépülhet az északi M0-ás híd, ez ugyanis előfeltétele annak, hogy négy év múlva megkezdjék a Margit híd teljes felújítását. A főváros emellett szorgalmazza egy másik északi Duna-híd megépítését is Aquincumnál. A miniszter és a főpolgármester tárgyalásán szó volt a tömegközlekedés finanszírozásának megváltoztatásáról, valamint a BKV helyzetének rendezéséről is.
Demszky Gábor elfogadhatatlannak tartja azt a mai gyakorlatot, melynek részeként például a BKV nem, a MÁV viszont visszakapja a gázolaj fogyasztási adóját. A főpolgármester beszámolt arról is, hogy a kulturális, az egészségügyi és a gazdasági miniszter után rövidesen tárgyal az igazságügyi és a belügyminiszterrel, valamint a miniszterelnökkel is.