A főpolgármester szerint amennyiben a költségvetést a jelenlegi formájában szavazzák meg, jövő márciusban csődbe megy a BKV, ezután pedig leáll a budapesti tömegközlekedés. Emellett a fővárosi önkormányzat is csődbe mehet: a főpolgármester a költségvetés jövő évi tervezetét okolja mindezért. Szerinte ugyanis az hátrányos az önkormányzatokra és a városi tömegközlekedésre nézve.
A főpolgármester szerint a BKV jövőre 38 milliárdos hiány halmoz fel, ennyi pénzt kellene előteremteni. Az önkormányzat rossz anyagi helyzete miatt viszont nem tudja támogatni a közlekedési vállalatot. Mivel a központi költségvetés sem támogatja a városi tömegközlekedést, a BKV összeomlik hónapokon belül - jósolta Demszky.
Csak akkor kerülhető el a teljes csőd és a tömegközlekedés leállítása, ha drasztikus jegyáremelést fogadnak el. E szerint átlagosan 30 százalékkal drágulnának a bérletek és a jegyek, de a tanulóbérletek esetében 93 százalékos lenne a közlekedési cég és a főváros által szükségesnek vélt drágítás mértéke: jövőre 1515 forint helyett 2932 forintba kerülne a diákbérlet. Ehhez azonban szükséges a Pénzügyminisztérium jóváhagyása is. Az [origo] megkeresésére a PM sajtóosztálya egyelőre nem válaszolt arra, elfogadhatónak tartják-e Demszky terveit.
Demszky szerint a jelentős drágítás elkerülhetetlen, de emellett a túléléshez szükséges mintegy 20 milliárd forintos hitelfelvétel és az is, hogy normatív állami támogatást kapjon a városi tömegközlekedés. Ez a BKV-nak éves szinten 8,5 milliárd forintot jelentene.
Erre, úgy tűnik, van reális esély. Annak ellenére ugyanis, hogy a kormány által már megtárgyalt és elfogadott költségvetési tervezetben mindez nem szerepel, Mandur László, az MSZP budapesti elnöke csütörtökön bejelentette, hogy módosító javaslatában kezdeményezi a tömegközlekedési normatíva biztosítását. A javaslat értelmében 12 milliárd forintot kapna a nagyvárosi tömegközlekedés, az utasok számának függvényében. Ez a BKV esetében mintegy 8,5 milliárdot jelentene - mondta Mandur.