Az [origo] nemrég cikket közölt egyes benzinkutaknál alkalmazott csalási módszerekről és trükkökről. Több, egymástól független, Mol-, illetve Shell-kútnál dolgozó kutas is arról számolt be, hogy létezik náluk egy úgynevezett kvótarendszer a hagyományos üzemanyagnál drágább, jobb minőségű prémiumbenzinek eladására. Elmondták azt is, hogy ha nem sikerül teljesíteniük a kvótát, akkor büntetést kell fizetniük, ezért trükkökkel, csalásokkal próbálnak több 99-es oktánszámú, speciális adalékanyaggal ellátott üzemanyagot eladni.
A Mol Rt. akkor az [origo] megkeresésére azt közölte, hogy tervszámok ugyan vannak, de az úgynevezett kvótarendszer nem létezik, ahogy nincsenek ehhez kapcsolódó szankciók sem. Megjegyezték azt is, hogy "a partneri jutalék rendszer az össz-értékesítési számokat veszi figyelembe", ami azt jelenti, hogyha a benzinkutat vezető szerződéses partnernek bizonyos üzemanyagból kevesebbet sikerül eladnia, de más fajtákból többet, akkor azzal "egyenlíthet".
Tartani kell a kvótát
Mást állítanak viszont egymástól független, az ország különböző pontjain élő, nevük elhallgatásához ragaszkodó forrásaink: korábbi és mostani kútvezetők, kútkezelők és egy, a témát jól ismerő, egykori Mol-alkalmazott. Mindegyikük egybehangzóan azt mondta: a szerződésekbe foglalt éves tervszám helyett egy bizonyos százalék eladását kérik számon a kútvezetőkön, és ha azt nem tudják teljesíteni, akkor veszélybe kerülhet az olajcéggel kötött partneri szerződésük.
Állításuk szerint a 95-ös és 98-as oktánszámú benzinforgalom 4-5 százalékát kell eladniuk a 99-esből. Ez a kutakat üzemeltető partnerekkel kötött szerződésekben nem szerepel, az [origo] birtokába jutott ugyanakkor több olyan irat - jegyzőkönyv, faxüzenet -, amelyből kiderül, hogy a százalékos kvótarendszer bevett gyakorlatnak számít, és hogy ha valaki nem teljesíti azt, akkor felmondásra számíthat.
A Mol nyilván így akarja elérni, hogy minél több fogyjon az üzemanyagból, amelynek piaci bevezetését technológiai fejlesztés és komoly marketingmunka előzte meg. Mindez egy profitorientált cég esetében teljesen érthető szempont, az [origo]-nak nyilatkozó volt és mostani kútvezetők azonban azt mondták, nehéz, egyesek szerint pedig "lehetetlen" annyit eladni a termékből, amennyit az olajcég megkövetel, és legfeljebb ügyeskedésekkel, esetleg csalásokkal lehet teljesíteni a kvótát.
(Mivel a korábbi [origo]-cikkben Shell-kúton dolgozók is beszámoltak prémiumbenzinnel kapcsolatos trükkökről, ezért a Mol-kutakhoz hasonló számban megkerestünk Shell-töltőállomásokat is, azonban egyik vezetője sem kívánt - még anonim módon sem - nyilatkozni. Más forrásokból ugyanakkor úgy értesültünk, hogy náluk már nem veszik olyan szigorúan a 99-es oktánszámú üzemanyag értékesítését.)
Minden a "korszerű üzleti tervezés" elvei szerint történik
Megkerestük a Mol Rt.-t azzal, hogy megerősítik-e a forrásaink állításait. A kvótarendszerre vonatkozó kérdésünkre ezúttal már azt közölték a cég sajtóirodáján, hogy a Mol "partneri üzemeltetési rendszerének alapja egy úgynevezett éves üzleti terv, amely meghatározza úgy a bevételek, mint a vonatkozó költségek és jutalékok arányát is". Írásos válaszukban megjegyezték, hogy mindez a korszerű üzleti tervezés szempontjai szerint történik, ami "bizonyára a laikusok számára még tartalmazhat újszerű elemeket, az üzleti életben, vállalkozásban dolgozók számára azonban nem".
Kérdésünkre, miszerint ha valaki nem teljesíti a százalékos elvárást, akkor felbontják-e szerződését, azt közölték, hogy egy esetleges felmondás csakis több szempont - például üzleti eredmények, ügyfelekkel való bánásmód - alapján történhet.
Feltettük azt a kérdést is, hogy hallottak-e már olyan esetről, amikor egy benzinkúton csalással próbáltak többet eladni prémiumbenzinnel, és hogy érkeztek-e már ilyen ügyek miatt vásárlói panaszok. Erre a cég azt válaszolta, hogy az ügyfélszolgálathoz érkező összes panaszt kivizsgálják. Hozzátették az "ügyfelek érdekeit sértő értékesítési magatartást" a partneri szerződések szabályozzák. Ha pedig valamely kútnál bebizonyosodik az ügyfél sérelme, akkor azt "szabályozott keretek között" szankcionálják.