Az éjszakai próbaüzem sikerétől függ, de várhatóan megindul szerdán hajnalban a villamosforgalom a Margit hídon - jelentette be kedden Demszky Gábor. A főpolgármester elmondta: biztosat mondani egyelőre nem lehet, csak tolmácsolni tudja a kivitelezők ígéreteit. Demszky hozzá tette: bízik abban, hogy az úszó Európa bajnokságra már közlekedhetnek a 4-es és 6-os villamosok a hídon.
Székely Gábor, a BKV felügyelő bizottságának (fb) elnöke szerint augusztus 3-ára várható annak a szakértői vizsgálatnak az eredménye, amely azt vizsgálja, hogy ki a felelős azért, hogy július 15-én - pár nappal azt követően, hogy üzembe álltak az új Combino villamosok - a Margit hídon kidőlt két olyan oszlop, amelyen a villamos vezetékek keresztsodrony-tartója is van. A villamosok helyett így jelenleg is buszok szállítják az utasokat a Jászai Mari tér és a Moszkva tér között.
Az fb a vizsgálat lefolytatására a Műszaki Egyetemtől kért segítséget. A vizsgálatokkal kapcsolatban az azokat irányító Kováts László nem kíván nyilatkozni. A műegyetem tanára az [origo]-nak mindössze annyit mondott, hogy most is ezen dolgozik, és senkinek nem hajlandó információt kiadni. Székely is csak azt közölte: a szakértők nem a helyszínen vizsgálódnak, hanem azt elemzik, hogy az előírtaknak megfelelően történt-e az a 3,5 milliárd forintos beruházás, amelynek keretében felújították a nagykörúti villamos pálya teljes szakaszát.
Székely az [origo] azon kérdésére, hogy miért a BKV felügyelő bizottsága fizeti a BKV felelősségét firtató szakértőket, elmondta: mivel a vizsgálatot a felügyelő bizottság rendelte meg, így a költségeket is ők fizetik. Székely a szakértők díjazásáról nem kívánt információt közölni, a Városi és Elővárosi Tömegközlekedési Egyesület (VEKE) viszont úgy tudja, hogy a két hetes munkáért a szakértők 25 millió forintot kapnak.
A szakértők, ezen belül is Kováts függetlenségét pénteken kétségbe vonta Szálka Miklós, a BKV felügyelő bizottságának fideszes tagja, aki azt kifogásolta, hogy a szakértő korábban már dolgozott a BKV-nak. Demszky Gábor főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján erre úgy reagált, hogy Magyarországon lehetetlen olyan közlekedési szakértőt találni, aki korábban nem dolgozott már a BKV-nak.
Demszky Gábor arról is beszélt, hogy a hibákért a BKV vezetése a felelős, a menedzsmentnek ugyanis bőven lett volna elég ideje arra, hogy felkészüljön az új villamosok üzembe állására. A főpolgármester blogjában korábban azt írta, hogy ha a vizsgálat a BKV vezetőinek felelősségét is kimondja, annak lesz következménye. Azt, hogy azt azonban, hogy ez mit takar, arról azonban nem beszélt a főpolgármester.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője is azt mondta [origo] Vendégszobájában, hogy a BKV vezetését - Aba Botond vezérigazgatót és helyetteseit - terheli felelősség a villamos vonal felújítása után történt üzemzavarok miatt. A civil szervezet szóvivője szerint az viszont már kérdéses, hogy a vizsgálat eredményes lesz-e, és konkrét felelősöket is megneveznek-e. Vitézy hozzátette: ha a mostani eset következmények nélkül maradhat, akkor utána semmilyen joga nem lesz a BKV-nak elvárni egy buszvezetőtől vagy jegyellenőrtől, hogy minden szabályt betartva végezze munkáját.